Aktualności

Teatralne podsumowania roku 2020 – spektakle Narodowego wśród najlepszych!

Czas był niezwykle trudny – to zgodny głos krytyków, którzy podsumowują działalność teatrów w 2020 roku. Większość recenzentów w swoich – jak podkreślają – „subiektywnych” rankingach uwzględnia teatralne propozycje online oraz transmisje premier na platformach internetowych. 
Jednak mimo dwukrotnego zamknięcia instytucji kultury powstało wiele nowych przedstawień na żywo, wśród wysoko ocenianych są jesienne premiery Narodowego: Matka Joanna od Aniołów→ Iwaszkiewicza w inscenizacji Wojciecha Farugi, Sonata jesiennaBergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego oraz Woyzeck→ Büchnera przygotowany przez Piotra Cieplaka w lutym 2020 roku.

Danuta Stenka (Charlotta). Fot. Krzysztof Bieliński W „teatralnej dwunastce” najlepszych spektakli roku 2020 Wiesław Kowalski, redaktor naczelny portalu Teatr dla Wszystkich przyznaje pierwsze miejsca w rankingu Sonacie jesiennej i Matce Joannie od Aniołów.
Zauważa, że w porównaniu ze scenariuszem Bergmana w teatralnej formie Sonaty... „dotkliwiej wybrzmiewają wszystkie problemy związane z sensownością budowanych między ludźmi relacji i spięć, jakie w trakcie ich stwarzania się pojawiają”.
W Matce Joannie... dostrzega kompozycyjną czystość, konsekwencję stylistyczną, rezygnację z rodzajowości, nierutynowe prowadzenie aktorów. Pisze o „wyjątkowości tego teatralnego dzieła, dojmująco opowiadającego o naszym «tu i teraz». I w tym tkwi jego siła i piękno”.
Na zdjęciu: Danuta Stenka (Charlotta) w Sonacie jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński

Mianem „spektakli 2020” określa oba przedstawienia także Tomasz Domagała w swoim recenzenckim blogu Domagała się Kultury. Sonata jesienna to spektakl „świetnie zaadaptowany, wyreżyserowany, zwizualizowany i zagrany”, a Matka Joanna... – „teatr głęboki i wielopoziomowy, jakiego dawno w Warszawie nie było”. Wojciech Faruga został wyróżniony za reżyserię tego przedstawienia – „…prawdziwe i poruszające! Brawo!”. 

W kategoriach dotyczących gry aktorskiej Tomasz Domagała stawia na pierwszym miejscu kreację Danuty Stenki w roli Charlotty w Sonacie jesiennej – „stało się to, co w teatrze najważniejsze: katharsis. Każdy, kto był i widział, zapamięta twarz Stenki na zawsze. Simply the best!”.
W Matce Joannie od Aniołów krytyk docenił Karola Pochecia, który jako ksiądz Suryn stworzył „znakomitą rolę, pełną zaangażowania i niezwykłego oddania się postaci”. Wśród najlepszych aktorek drugoplanowych na słowa uznania zasłużyła Edyta Olszówka (Małgorzata w Matce Joannie...)  – „Olszówka wie, co gra. Jest w niej jakiś rozedrgany, acz pełen spokoju liryzm, na twarzy ma lekki uśmiech, który w znakomity sposób maskuje jej tajemnicę”. 
W obu przedstawieniach Tomasza Domagałę zachwyciły także kostiumy według projektów Mirka Kaczmarka (Sonata jesienna) i Konrada Parola (Matka Joanna...).

Adam Szczyszczaj (Egzorcysta), Małgorzata Majerska (Zakonnica), Aleksandra Baj (Zakonnica), Jarosław Gajewski (Wołodkowicz), Małgorzata Kożuchowska (Joanna), Malwina Laska (Zakonnica), Anna Bieżyńska (Zakonnica). Fot. Magda Hueckel Najlepszy spektakl 2020 roku według Piotra Zaremby (TVP Tygodnik) to Matka Joanna od Aniołów – „...jest zarazem popisem perfekcji w aranżowaniu scen, w budowaniu metafor scenicznym ruchem, w generowaniu nastroju, wreszcie w równym, niezwykle gęstym aktorstwie, co symbolizuje powrót na scenę po siedmiu latach przerwy Małgorzaty Kożuchowskiej w roli tytułowej”.
Konsekwentnie w tym podsumowaniu tytuł najlepszej aktorki przypada Małgorzacie Kożuchowskiej (Joanna), zaś najlepszego aktora – Jarosławowi Gajewskiemu w roli szlachetki Wołodkowicza, wścibskiego, wdzierającego się w cudze życie, bywa że brutalnego, ale przede wszystkim przedrzeźniającego świat”.
Piotr Zaremba wyznaczył też kategorię „piękny start”, chwaląc Zuzannę Saporznikow i jej kreacje: Ewy w Sonacie jesiennej oraz Marii w Woyzecku Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka.
Aktorka dołączyła do zespołu Teatru Narodowego w 2019 roku.
Na zdjęciu: Adam Szczyszczaj (Egzorcysta), Małgorzata Majerska (Zakonnica), Aleksandra Baj (Zakonnica), Jarosław Gajewski (Wołodkowicz), Małgorzata Kożuchowska (Joanna), Malwina Laska (Zakonnica), Anna Bieżyńska (Zakonnica) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciech Farugi. Fot. Magda Hueckel

O najlepszych spektaklach – „olśnieniach teatralnych 2020 roku” pisze również Tomasz Miłkowski na stronie Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT Polska. Tutaj, wśród wyróżnionych tytułów, znalazły się: Matka Joanna od Aniołów i Woyzeck

Na pierwszym planie: Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie: Jakub Gawlik (Muzykant), Mariusz Benoit (Dziad). Fot. Krzysztof BielińskiZdaniem Tomasza Miłkowskiego w inscenizacji Farugi postaci naznaczone są „silną, udzielającą się widzom emocjonalnością”, a przedstawienie „stoi aktorstwem, sugestywną scenografią i zdyscyplinowanym rytmem, w którym bohaterowie zmierzają do zguby”.
Woyzeck wyreżyserowany przez Piotra Cieplaka to według krytyka „niezwykły, poetycki spektakl”, w którym reżyser tworzy „emocjonalne sceny rozpięte między snem i brutalnością”, nadając „mrocznemu kryminałowi formę przypowieści o daremnych ludzkich marzeniach”.

Na liście dwudziestu "naj" w kulturze w 2020 r, Jacek Górecki (ElleMan) umieścił tylko dwa spektakle teatralne, w tym inscenizację Woyzecka„Niewiele w polskim teatrze mogliśmy zobaczyć w tym roku, niewiele też mnie dotknęło tak jak teatr Piotra Cieplaka, zresztą nie po raz pierwszy reżyser [...] skradł moją duszę. Duszę świata, która podobnie jak w spektaklu na podstawie tekstu Buchnera cierpi, boryka się z melancholią i sypie kawałek po kawałku. Tutaj wygrał zespół, a o taki dzisiaj niełatwo!”.

Na zdjęciu: na pierwszym planie – Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie – Jakub Gawlik (Muzykant), Mariusz Benoit (Dziad) w Woyzecku Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka. Fot. Krzysztof Bieliński 
Zachęcamy do zapoznania się z ciekawymi obserwacjami i opiniami recenzentów uzasadniającymi ich wybory (linki udostępniamy poniżej). Jednocześnie zapraszamy na Matkę Joannę od AniołówSonatę jesienną, Woyzecka i inne spektakle oraz kolejne premiery Teatru Narodowego, gdy tylko wznowimy działalność repertuarową. 


RANKINGI

Wiesław Kowalski, „Teatr dla Wszystkich” – czytaj więcej →

Piotr Zaremba, „TVP Tygodnik” – czytaj więcej →

Tomasz Miłkowski, AICT Polska – czytaj więcej →

Karol Pocheć (Suryn), Małgorzata Kożuchowska (Joanna). Fot. Magda Hueckel
Na zdjęciu: Karol Pocheć (Suryn), Małgorzata Kożuchowska (Joanna) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciech Farugi. Fot. Magda Hueckel
Edyta Olszówka (Małgorzata), Aleksandra Justa (Karczmarka). Fot. Magda Hueckel
Na zdjęciu: Edyta Olszówka (Małgorzata), Aleksandra Justa (Karczmarka) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciech Farugi. Fot. Magda Hueckel
Zuzanna Saporznikow (Ewa), Jan Englert (Wiktor). Fot. Krzysztof Bieliński
Zuzanna Saporznikow (Ewa), Jan Englert (Wiktor) w Sonacie jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński





  • Międzynarodowy Dzień Teatru 2023

    Wspólne święto nas wszystkich – ludzi teatru i widzów! Z tej okazji dziękujemy wszystkim tym, dla których teatr jest ważnym miejscem spotkań. Bądźmy razem!

  • ALICJI KRAINA CZARÓW – recenzje

    „Wielka imaginacja. Wielka fantazja. Wielka wyobraźnia”, „piękny spektakl” – recenzje po premierze ALICJI KRAINY CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. 

  • Repertuar marzec – maj 2023

    Premiery – w marcu Alicji Kraina Czarów wg Carrolla, a w maju Komediant Bernharda! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od marca do maja) oraz inne aktualne promocje. 

  • ZEMSTA NIETOPERZA – odwołane marcowe spektakle

    Z przykrością zawiadamiamy, iż z przyczyn technicznych przedstawienia ZEMSTY NIETOPERZA w dniach 29 i 30 marca zostały odwołane. Przepraszamy. Teatr zwraca pieniądze za bilety. 

  • 15 kwietnia | ALICJI KRAINA... z tłumaczeniem na PJM

    Spektakl Alicji Kraina Czarów w dniu 15 kwietnia przedstawimy z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM). Serdecznie zapraszamy!

  • Na wyspach pamięci. Rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „To opowieść o pamięci i fascynującej rzeczywistości pełnej zagadek i paradoksów. Tu i teraz – dziś jest czas na Alicji Krainę Czarów” – mówi Sławomir Narloch, reżyser spektaklu. 

  • MUZYKA TO CZAS

    Przedstawiamy muzyczną zapowiedź Alicji Krainy Czarów! W roli Szalonego Kapelusznika – Paweł Paprocki. 

  • Wskazówki zegara | premiera ALICJI...

    Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya

    Piotr Cieplak został wyróżniony Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya za wybitne osiągnięcia w sztuce reżyserskiej, ze szczególnym uwzględnieniem spektakli realizowanych w Teatrze Narodowym.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj