Aktualności

Relacja z Sympozjum Teatrów Narodowych 2015

Wykład wybitnego afrykańskiego pisarza, profesora Ngũgĩego wa Thiongo, wystąpienia przedstawicieli scen narodowych ze świata, wykład kantorowski i ciekawe panelowe dyskusje. Refleksje i żywa wymiana myśli.
W dniach 20-21 listopada 2015 odbyło się Sympozjum Teatrów Narodowych 2015.

Wykład Ngũgĩego wa Thiongo był głównym wydarzeniem Sympozjum Teatrów Narodowych. Najwybitniejszy z żyjących pisarzy afrykańskich od ponad trzydziestu lat pozostaje na emigracji. Jest profesorem Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine – tego samego, gdzie pracował kiedyś Jerzy Grotowski. Od kilku lat wymienia się go wśród najpoważniejszych kandydatów do literackiej nagrody Nobla.

Uczestnikom sympozjum Ngũgĩ wa Thiongo opowiedział, jak w latach 70-tych ubiegłego wieku próby stworzenia narodowego teatru Kenii skończyły się dla niego rokiem więzienia o obostrzonym rygorze, potem zaś – przymusem opuszczenia kraju. Wykład był wstępem do obrad, w czasie których zebrani – przedstawiciele scen narodowych różnych krajów – dyskutowali o szczególnym charakterze i zadaniach swoich instytucji. Za wprowadzenie do dyskusji pierwszego dnia posłużyły głosy: Karin Bergmann (dyrektorki Burgtheater – przedrukowany przez gazetę „Der Standard”) oraz Magnusa Florina – kierownika literackiego sztokholmskiego Dramaten. Obydwa należą do najstarszych teatrów narodowych Europy, stąd też słowa Florina: „Status «Teatru Narodowego» jest dzisiaj czymś danym, nie wybranym. … mamy go i naszym zadaniem jest nadać mu sens…”.

Sesję panelową drugiego dnia otworzyły kontrastujące głosy jednego z najmłodszych teatrów narodowych – pozbawionego własnej siedziby, działającego tylko w objeździe zespołu ze Szkocji (Neil Murray), oraz Teatru Narodowego Japonii, którego działalność w dużej mierze polega na ochronie ginących tradycyjnych sztuk scenicznych tego kraju. Przedstawiciel Narodowej Rady Sztuki Fumio Owada zwracał uwagę między innymi na coraz to wyższy przeciętny wiek widzów teatrów no, kabuki czy bunraku.

W programie sympozjum znalazły się też dwa wydarzenia przygotowane przez instytucje współpracujące z Teatrem Narodowym: podwójny „prezent urodzinowy” od Burgtheater, czyli wykład kantorowski, przypominający o setnej rocznicy urodzin polskiego mistrza teatru (Philip Hauss) oraz zorganizowany przez Instytut Teatralny wykład Elżbiety Matyni o performatywnym– teatralnym wymiarze demokracji.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj