Termin: 3 grudnia 2016
TytułCzym śpiewak dla ludzi? Mickiewicz i wiek XXI

Scena: Scena Studio
 
Czas trwania: 
2 godz. 30 min
1 przerwa

Adam Mickiewicz and 21st Century

Polski romantyzm to nie tylko epoka literacka, inspirująca kolejne pokolenia twórców i badaczy – to także zbiór wyobrażeń określających nasz stosunek do zbiorowości i historii. Stworzony przez Mickiewicza narodowy mit stał się podstawą polskiej tożsamości i do dzisiaj wpływa na język publiczny.

Jaki jest Mickiewicz w roku 2016? Czy jako poeta narodowej wspólnoty, wyraziciel jej uczuć, porusza jeszcze nowe pokolenia? Czy idee Mickiewicza stanowią punkt odniesienia w wolnorynkowym świecie? Co jest żywego w dziele poety?

I. dyskusja 
prowadzenie: Małgorzata Dziewulska  
uczestnicy: Zbigniew Majchrowski, Tomasz Plata, Krzysztof Rutkowski

II. czytanie poezji Adama Mickiewicza
Aktorzy Teatru Narodowego: Wiktoria Gorodeckaja, Aleksandra Justa, Jerzy Radziwiłowicz



Prowadzenie dyskusji:
Małgorzata Dziewulska – eseistka, reżyserka. Pracowała w kierownictwie literackim Starego Teatru w Krakowie, była kierowniczką literacką Teatru Narodowego w Warszawie (w okresie dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego) i konsultantką programową Teatru Dramatycznego w Warszawie. Autorka książek Teatr zdradzonego przymierza (1985), Artyści i pielgrzymi (1995), Inna obecność (2009). Obecnie współpracuje z Instytutem Teatralnym i zajmuje się filmem dokumentalnym.

Uczestnicy dyskusji:
Tomasz Plata – redaktor, kurator, dziekan wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Autor książek, m.in. Strategie publiczne, strategie prywatne. Teatr polski 1990–2005 (2005), Być i nie być. Kategoria obecności w teatrze i performansie ostatniego półwiecza (2009), My, mieszczanie (2015).

Zbigniew Majchrowski – profesor Uniwersytetu Gdańskiego. Autor książek, m.in. „Poezja jak otwarta rana”. Czytając Różewicza (1993), Gombrowicz i cień wieszcza (1975)Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza (1998), RóżewiczMickiewicz i wiek dwudziesty (2006).

Krzysztof Rutkowski – pisarz i tłumacz, profesor Uniwersytetu Warszawskiego na Wydziale „Artes Liberales”. Autor książek, m.in. Braterstwo albo śmierć. Zabijanie Mickiewicza w Kole Sprawy Bożej (1989), Zakochany Stendhal. Dziennik wyprawy po imię (2006), Wokulski w Paryżu (2010), Dar anioła (2012).

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert plays the title role. The tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski. 

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj