Termin: 16 maja 2015, godz. 15:00
Wykładowca: Wojciech J. Burszta
Tytuł„Fircyk w zalotach” Zabłockiego

Scena: Sala Bogusławskiego / „Zielony bufet”

Wstęp wolny

„Fircyk w zalotach” Zabłockiego – wykład Wojciecha J. Burszty

 – wykład z cyklu Linia czasu. Teatr Narodowy wobec epok i wyzwań

Na scenach Teatru Narodowego w ciągu 250 lat jego historii odbyło się wiele istotnych premier. Istotnych pod wieloma względami: miały one wagę artystyczną, intelektualną, społeczną i polityczną. W roku jubileuszowym proponujemy wykłady, w których wybitni polscy intelektualiści podejmują tematy wywiedzione z najważniejszych dokonań Teatru Narodowego.

Wojciech J. Burszta wygłosi wykład wywiedziony z zagadnień zawartych w sztuce Fircyk w zalotach Franciszka Zabłockiego.

Fircyk w zalotach Franciszka Zabłockiego (1781) to jeden z emblematycznych tekstów prezentujących konflikt fraka z kontuszem, które – jak pisał Zbigniew Raszewski w Krótkiej historii teatru polskiego – „stawały się symbolami, wyrażały konflikt między podziwem dla cywilizacji zachodniej a przywiązaniem do odrębności, powstałych w czasie, gdy Polska żyła w izolacji.” Raszewski doszedł do wniosku, że stronnicy fraka koniec końców znaleźli się w mniejszości: wbrew próbom uczynienia z Fircyka postaci budzącej sympatię, z pogłębioną psychologią, pozostawał on w odbiorze współczesnych postacią negatywną. Wobec upadku Rzeczpospolitej, symbole sarmackie nabierały na scenie nadzwyczajnego znaczenia, prowadziły myśl publiczności ku wartościom związanym z Ojczyzną i jej dziedzictwem. 

Wojciech Józef Burszta − antropolog kultury, kulturoznawca i eseista. Profesor zwyczajny, kierownik Katedry Antropologii Kultury w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie i Instytucie Slawistyki PAN. Prezes Instytutu im. Oskara Kolberga, przewodniczący Komitetu Nauk o Kulturze PAN. Wykładał w Yale, Chicago i Paryżu. Autor wielu książek m.in.  Wymiary antropologicznego poznania kultury (1992), Czytanie kultury (1996), Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje (1998), Asteriks w Disneylandzie (2001), Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność (2004), Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia (2009). Ostatnio wydał książkę Kotwice pewności. Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle (2013).

Wykorzystano ilustrację: Obraz Kazimiery Dąbrowskiej przedstawiający Juliusza Osterwę w Fircyku w zalotach Franciszka Zabłockiego [źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]. 

Pełen program wykładów z cyklu Linia czasu. Teatr Narodowy wobec epok i wyzwań →

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert plays the title role. The tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski. 

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj