Maja Kleszcz

Wokalistka, muzyk, kompozytorka, producentka, autorka muzyki teatralnej i filmowej, aktorka. Jej twórczość sytuuje się na pograniczu piosenki aktorskiej, folku, world music, jazzu, bluesa.

W latach 2000–2010 śpiewała i grała na wiolonczeli w zespole Kapela ze Wsi Warszawa, z którym wydała płyty Wiosna Ludu (2001), Wykorzenienie (2004), Wymixowanie (2007), Infinity (2008; także produkcja), zdobyła wiele nagród i koncertowała na całym świecie, występując na takich festiwalach jak Roskilde, Glastonbury, Siget, Womad czy Opener.

Od tamtej pory na stałe współpracuje z Wojciechem Krzakiem, z którym realizuje większość przedsięwzięć. Po odejściu z Kapeli ze Wsi Warszawa razem z nim stworzyła projekt IncarNations, którego efektem było m.in. wydanie płyt Radio Retro (2010), Odeon (2012), Romantyczność (2015), a także nagranie utworu do ścieżki dźwiękowej filmu Careless love w reżyserii Johna Duigana (2012) czy płyty Makbet z muzyką do spektaklu teatralnego w reżyserii Agaty Dudy-Gracz (2018). Występując w składzie Kwartetu Prowincjonalnego, nagrała również album Dudzie-Graczowi (2017), poświęcony wybitnemu polskiemu malarzowi. Pod koniec 2018 ukazał się jej najnowszy album pt. Odyseja.

W marcu 2015 podczas 36. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu odbyła się premiera jej solowego spektaklu-performansu pt. Eremita (efektem było wydanie płyty pod tym samym tytułem).

Zajmuje się także, wspólnie z Wojciechem Krzakiem, tworzeniem muzyki do spektakli teatralnych, m.in. Agaty Dudy-Gracz (Złesny, Teatr Studyjny PWSFTViT w Łodzi 2013; Każdy musi kiedyś umrzeć Porcelanko, czyli rzecz o Wojnie Trojańskiej Agaty Dudy-Gracz, Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 2013; Iwona, księżniczka Burgunda Gombrowicza, Teatr im. Jaracza w Łodzi, 2015; Mary Stuart Hildesheimera, Teatr Ateneum w Warszawie, 2015; Sanatorium pod Klepsydrą Schulza, Teatr Żydowski 2017; Makbet Shakespeare’a, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, 2017), Michała Zadary (Dziady, 2014 oraz Dziadów część III, 2015 Mickiewicza – oba Teatr Polski we Wrocławiu), Agaty Kucińskiej (Mała mysz i słoń do pary Guśniowskiej, Opolski Teatr Lalki i Aktora, 2016), Eweliny Marciniak (Stańczyk. Musical Czaplińskiego, Teatr Rozrywki w Chorzowie, 2018; muzyka do piosenek).
Była autorką muzyki do Podróży zimowej Jelinek w reżyserii Pawła Miśkiewicza (Teatr Polski we Wrocławiu, 2014; wspólnie z Wojciechem Krzakiem i Jackiem Kitą była także w zespole muzycznym tego przedstawienia). Skomponowała muzykę do spektaklu Bzik. Ostatnia minuta Czaplińskiego w reżyserii Eweliny Marciniak (Teatr Współczesny w Szczecinie, 2017; wspólnie z Wojciechem Krzakiem wykonywała także w tym spektaklu muzykę na żywo).

W części przedstawień również wystąpiła, grając postaci, m.in. Kasandrę w Każdy musi kiedyś umrzeć Porcelanko (2013), Elvisa, Artystę Celebrującego w Iwonie, księżniczce Burgunda (2015), Nataschę w Podróży zimowej (2014), Panią śpiewającą w Mary Stuart (2015), Dziką w Bziku (2017), a także Jentę w Księgach Jakubowych Tokarczuk (reż. Ewelina Marciniak, Teatr Powszechny w Warszawie, 2016).

Jest laureatką nagród, m.in. razem z zespołem Kapela ze Wsi Warszawa – trzykrotnie Fryderyka w kategorii „album roku – folk / muzyka świata” za płyty Wykorzenienie (2005), Wymixowanie (2009), Infinity (2010), 2 Machiner, Nagrody Radia BBC, Grand Prix Europejskiej Unii Radiowej. Otrzymała wyróżnienie 31. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2010). Została uhonorowana nagrodą za najlepszą muzykę do filmu animowanego Toto w reżyserii Zbigniewa Czapli na 8. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych „ŻubrOFFka” w Białymstoku (2013), a także nagrodą za opracowanie muzyczne (wspólnie z Wojciechem Krzakiem) Iwony, księżniczki Burgunda w Teatrze im. Jaracza w Łodzi na 11. Międzynarodowym Festiwalu Gombrowiczowskim w Radomiu (2014). Uhonorowana za spektakl Podróż zimowa z wrocławskiego Teatru Polskiego – wyróżnieniem Forum Młodych Krytyków za aktorstwo i muzykę na 54. Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych (2015) oraz nagrodą za najlepszą muzykę na 8. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym BOSKA KOMEDIA w Krakowie (2015). Otrzymała także nagrodę za najlepszą muzykę do przedstawienia Bzik. Ostatnia minuta w Teatrze Współczesnym w Szczecinie w 24. Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w Warszawie (2018).

Fot. Paweł Paprocki. Wszelkie prawa zastrzeżone

Realizacje w Teatrze Narodowym:

BURZA Williama Szekspira, reż. Paweł Miśkiewicz, 2018; muzyka (wspólnie z Wojciechem Krzakiem)

Role w Teatrze Narodowym:

MIRANDA, BURZA Williama Szekspira, reż. Paweł Miśkiewicz, 2018

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj