Aktualności

Ballada o najmniejszym człowieku

Słynny dramat Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka. Premiera Woyzecka → odbyła się 15 lutego na dużej scenie Teatru.

Zdjęcie promocyjne przedstawienia Woyzeck; na zdjęciu: Cezary Kosiński. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

Opowieść o Franku Woyzecku jest wielowymiarowa. W warstwie fabularnej dramat odwołuje się do prawdziwej historii morderstwa. Büchner wywiódł ją z kroniki kryminalnej: ubogi, parający się też innymi zajęciami żołnierz Johann Christian Woyzeck zabił swoją narzeczoną; po badaniach poczytalności i ponad trzyletnim procesie został skazany na karę śmierci i stracony na rynku w Lipsku 27 sierpnia 1824 roku.
Jednak to tylko osnowa, która stała się dla autora pretekstem do zadania wielu pytań – o społeczne zależności i opresyjność społeczeństwa, formowanie ludzkiej tożsamości, o moralność. Rozpięta między zbrodnią a świętością opowieść o Woyzecku w dramacie zyskała wymiar metafizyczny. Bohater stanął nad przepaścią świata. „To jest jednak dramat romantyczny – mówi Piotr Cieplak. – Büchner pisał te nieponumerowane i rozproszone kartki w pięć lat po Dziadach Mickiewicza! Autor opisuje świat złożony, paradoksalny” (rozmowa z Piotrem Cieplakiem →).
Georg Büchner zmarł w 1837 roku, w wieku 24 lat, jego Woyzeck pozostał we fragmentach. Niedokończone dzieło, które okazało się jednym z najważniejszych tekstów współczesnego teatru, wydano dekady później, w 1879 roku. Na prapremierę trzeba było czekać do roku 1913.

„Büchner stworzył dla literatury i teatru postać najmniejszego człowieka – pisze Robert Piłat w tekście zamieszczonym w programie przedstawienia – bohatera, który nie dokonuje czynów, lecz jest przedmiotem działania, nie jest mówcą, lecz tematem rozmowy; nie poznaje świata, lecz sam jest poznawany, obnażany, manipulowany, redukowany do biologicznego okazu*”. Upodlony, pogardzany Woyzeck to – jak podkreśla reżyser – „wieczny szeregowiec, którego mieli maszyna świata”, a jednocześnie „Każdy – pisany dużą literą. Każdy z nas, z tą tylko różnicą, że my jakoś sobie radzimy. Mamy pancerzyki, strategie dostosowania” (rozmowa z Piotrem Cieplakiem →).

W spektaklu wykorzystano wyjątki z Nowego Testamentu, w tym zapisy Apokalipsy św. Jana oraz fragmenty opowiadania Hansa Christiana Andersena Szczęśliwa rodzina, a w warstwie muzycznej m.in. Pierwszą Symfonię Jana Duszyńskiego w wykonaniu Sinfonii Varsovii (nagranie z 2018 roku).
Przedstawienie zawiera uniwersalne, moralitetowe przesłanie. Wstrząsająca w swojej prostocie, skondensowana opowieść o żołnierzu i jego narzeczonej odsłania żywioł, jakim jest człowieczeństwo, granice między naturą i kulturą oraz wizje odchodzącego świata.

Na pierwszym planie: Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie: Ewa Konstancja Bułhak (Kobieta), Joanna Kwiatkowska-Zduń (Małgorzata), Kinga Ilgner (Kobieta), Anna Grycewicz (Kobieta). Fot. Krzysztof Bieliński

Na pierwszym planie: Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie: Ewa Konstancja Bułhak (Kobieta), Joanna Kwiatkowska-Zduń (Małgorzata), Kinga Ilgner (Kobieta), Anna Grycewicz (Kobieta) w „Woyzecku” Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka. Premiera w Teatrze Narodowym 15 lutego 2020. Fot. Krzysztof Bieliński

Spektakl powstał na dużej scenie Teatru, w sali Bogusławskiego. Za scenografię, kostiumy i światło odpowiada Andrzej Witkowski. Autorami muzyki, obok Jana Duszyńskiego, są: Paweł Czepułkowski, w którego kompozycjach znalazło się wiele elementów muzyki konkretnej oraz Jakub Gawlik, autor i wykonawca muzyki na harmonię. Choreografię opracował Leszek Bzdyl.
W roli Woyzecka oglądamy Cezarego Kosińskiego, portret Marii tworzy Zuzanna Saporznikow. Kapitanem jest Jerzy Radziwiłowicz, Doktorem – Paweł Paprocki, Tamburmajorem – Oskar Hamerski.  Występują również – Bartłomiej Bobrowski – Andrzej, Koń, Mariusz Benoit jako Dziad i Sławomira Łozińska w roli Babci. Ponadto w obsadzie: Ewa Konstancja Bułhak (Kobieta, Kobieta z Brodą), Jakub Gawlik (Żołnierz, Muzykant, Biskup), Anna Grycewicz (Kobieta, Motyl), Kinga Ilgner (Kobieta, Kobieta Guma), Robert Jarociński (Żołnierz, Zygmunt Żółty Ptak), Joanna Kwiatkowska-Zduń (Małgorzata, Dziewica Petronela), Grzegorz Kwiecień (Żołnierz, Kaznodzieja, Koń), Kamil Mrożek (Żołnierz, Człowiek z Mandżurii, Diler) oraz Hubert Paszkiewicz (Żołnierz, Niedźwiedź).

*Robert Piłat, O najmniejszym człowieku (tekst zamieszczony w programie do przedstawienia)

Woyzeck Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka | premiera 15 lutego 2020 w sali Bogusławskiego

Strona przedstawienia →

 



  • Repertuar listopad 2022 – luty 2023

    W repertuarze dwie premiery – w listopadzie Księgi Jakubowe, a w grudniu Mizantrop! Ponadto na trzech scenach Teatru, wśród wielu tytułów, Piknik pod Wiszącą Skałą.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od listopada do lutego 2023) oraz inne aktualne promocje. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • W próbach: MIZANTROP

    Próby i przygotowania do Molierowskiego Mizantropa. Reżyseruje Jan Englert. Premiera 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Eimuntas Nekrošius – wspomnienie

    Eimuntas Nekrošius (21 listopada 1952 – 20 listopada 2018). Wspominamy litewskiego reżysera, jednego z najwybitniejszych europejskich twórców teatralnych ostatniego półwiecza.

  • W Czytelni: eseje poświęcone Eimuntasowi Nekrošiusowi

    Obszerne eseje autorstwa Łukasza Drewniaka poświęcone Dziadom oraz Ślubowi, spektaklom przygotowanym przez Eimuntasa Nekrošiusa w Teatrze Narodowym. 

  • 80. urodziny Anny Seniuk

    Anna Seniuk obchodzi 80 urodziny! Jubilatce składamy z tej okazji najserdeczniejsze życzenia wszelkiej pomyślności!

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Pytania o naszych przodków, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • JERZY JAROCKI we wspomnieniach aktorów

    „Był niewątpliwie najlepiej słuchającym reżyserem”... – aktorzy Teatru Narodowego wspominają Jerzego Jarockiego. 10 października mija 10 rocznica śmierci wybitnego reżysera. 

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięga po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser.

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Zaplanowaliśmy już premiery sezonu 2022/2023! Rozpoczynamy Dekalogiem Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Narodowy w programie REZYDENCJE ARTYSTYCZNE

    Teatr Narodowy bierze udział w organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programie „Rezydencje Artystyczne. Białoruś i Ukraina”.

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj