Aktualności

Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida dla Danuty Stenki!

Na pierwszym planie: Danuta Stenka (Charlotta), na drugim planie: Zuzanna Saporznikow (Ewa). Fot. Krzysztof Bieliński
Na pierwszym planie: Danuta Stenka (Charlotta), na drugim planie: Zuzanna Saporznikow (Ewa) w Sonacie jesiennej Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński

Samorząd Województwa Mazowieckiego już po raz dwudziesty przyznał Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida→ dla artystów związanych z Mazowszem. W kategorii „Teatr” uhonorowano Danutę Stenkę za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej→ Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

Danuta Stenka (Charlotta). Fot. Krzysztof Bieliński
Danuta Stenka (Charlotta) w Sonacie jesiennej Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński


„Oglądając na scenie Charlottę, przypomniałem sobie niezwykły wiersz Stanisława Grochowiaka, Rozbieranie do snu – mówił o nagrodzonej roli Lech Śliwonik, przewodniczący Kapituły Teatralnej. – To jest rozbieranie do snu miłosnego, a jednocześnie do snu ostatecznego, śmiertelnego. Taki mogę dać obraz roli pani Stenki, bo nie potrafię przeprowadzić analizy tej roli, to zbyt trudne. To dwa tory, którymi postać Charlotty zdąża do nieuchronnej katastrofy. Musi zderzyć się z córką, musi zderzyć się z niesprawiedliwością której w życiu dostąpiła. I oto następuje kolejne jej rozbieranie – z imponującego kostiumu, z cudownej sukni, z makijażu. Jednocześnie jest to rozbieranie słów, które na początku są niezwykle gwałtowne, pewne, swobodne. I oto zaczynają się zatrzymywać w gardle, dominuje szept. Słowa rozpadają się na strzępy, na sylaby, głoski… i oto wiadomo, że spektakl kończy się pokonaniem, porażką. A jednak jest to porażka pełna dyscypliny aktorskiej – to jest triumf teatru, triumf aktora”. 

Danuta Stenka należy do zespołu Teatru Narodowego od 2003 roku. Zagrała tutaj Marię Dunkiewicz-Gołąb w 2 maja Saramonowicza w reżyserii Agnieszki Glińskiej i Elmirę w Tartuffie Molière’a w reżyserii Jacques’a Lassalle’a; rolę tytułową w Fedrze; Pacjentkę, która miała grać pana de Sade, ale nie gra w Marat/Sade Weissa; Klitemnestrę w Orestei Ajschylosa – wszystkie tytuły w reżyserii Mai Kleczewskiej. Jan Englert obsadził Danutę Stenkę jako Annę Pietrowną w Iwanowie Czechowa i Archanioła w Kordianie Słowackiego; a Grzegorz Wiśniewski jako Katarzynę Medycejską w Królowej Margot wg Dumasa i – ostatnio – Charlottę w Sonacie jesiennej Bergmana. Wystąpiła również w Lodzie wg Sorokina w reżyserii Konstantina Bogomołowa, zagrała główną rolę w Matce Courage i jej dzieciach Brechta w reżyserii Michała Zadary oraz Matkę/Manię w Ślubie Gombrowicza w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa.

Aktorkę można oglądać w spektaklach z bieżącego repertuaru Teatru Narodowego: w ponadczasowym Tartuffie, Kordianie, przygotowanym z okazji jubileuszu 250-lecia Narodowej Sceny, w Ślubie w interpretacji litewskiego mistrza teatru Eimuntasa Nekrošiusa oraz właśnie w Sonacie jesiennej, w której Danuta Stenka gra główną rolę – Charlottę. Premiera przedstawienia w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego odbyła się na scenie Studio w październiku 2020 roku.

 

Biogram Danuty Stenki→

Strona spektaklu Sonata jesienna

Recenzje Sonaty jesiennej→




  • Repertuar listopad 2022 – luty 2023

    W repertuarze dwie premiery – w listopadzie Księgi Jakubowe, a w grudniu Mizantrop! Ponadto na trzech scenach Teatru, wśród wielu tytułów, Piknik pod Wiszącą Skałą.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od listopada do lutego 2023) oraz inne aktualne promocje. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • W próbach: MIZANTROP

    Próby i przygotowania do Molierowskiego Mizantropa. Reżyseruje Jan Englert. Premiera 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Eimuntas Nekrošius – wspomnienie

    Eimuntas Nekrošius (21 listopada 1952 – 20 listopada 2018). Wspominamy litewskiego reżysera, jednego z najwybitniejszych europejskich twórców teatralnych ostatniego półwiecza.

  • W Czytelni: eseje poświęcone Eimuntasowi Nekrošiusowi

    Obszerne eseje autorstwa Łukasza Drewniaka poświęcone Dziadom oraz Ślubowi, spektaklom przygotowanym przez Eimuntasa Nekrošiusa w Teatrze Narodowym. 

  • 80. urodziny Anny Seniuk

    Anna Seniuk obchodzi 80 urodziny! Jubilatce składamy z tej okazji najserdeczniejsze życzenia wszelkiej pomyślności!

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Pytania o naszych przodków, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • JERZY JAROCKI we wspomnieniach aktorów

    „Był niewątpliwie najlepiej słuchającym reżyserem”... – aktorzy Teatru Narodowego wspominają Jerzego Jarockiego. 10 października mija 10 rocznica śmierci wybitnego reżysera. 

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięga po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser.

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Zaplanowaliśmy już premiery sezonu 2022/2023! Rozpoczynamy Dekalogiem Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Narodowy w programie REZYDENCJE ARTYSTYCZNE

    Teatr Narodowy bierze udział w organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programie „Rezydencje Artystyczne. Białoruś i Ukraina”.

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj