Aktualności

Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida dla Danuty Stenki!

Na pierwszym planie: Danuta Stenka (Charlotta), na drugim planie: Zuzanna Saporznikow (Ewa). Fot. Krzysztof Bieliński
Na pierwszym planie: Danuta Stenka (Charlotta), na drugim planie: Zuzanna Saporznikow (Ewa) w Sonacie jesiennej Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński

Samorząd Województwa Mazowieckiego już po raz dwudziesty przyznał Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida→ dla artystów związanych z Mazowszem. W kategorii „Teatr” uhonorowano Danutę Stenkę za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej→ Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

Danuta Stenka (Charlotta). Fot. Krzysztof Bieliński
Danuta Stenka (Charlotta) w Sonacie jesiennej Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński


„Oglądając na scenie Charlottę, przypomniałem sobie niezwykły wiersz Stanisława Grochowiaka, Rozbieranie do snu – mówił o nagrodzonej roli Lech Śliwonik, przewodniczący Kapituły Teatralnej. – To jest rozbieranie do snu miłosnego, a jednocześnie do snu ostatecznego, śmiertelnego. Taki mogę dać obraz roli pani Stenki, bo nie potrafię przeprowadzić analizy tej roli, to zbyt trudne. To dwa tory, którymi postać Charlotty zdąża do nieuchronnej katastrofy. Musi zderzyć się z córką, musi zderzyć się z niesprawiedliwością której w życiu dostąpiła. I oto następuje kolejne jej rozbieranie – z imponującego kostiumu, z cudownej sukni, z makijażu. Jednocześnie jest to rozbieranie słów, które na początku są niezwykle gwałtowne, pewne, swobodne. I oto zaczynają się zatrzymywać w gardle, dominuje szept. Słowa rozpadają się na strzępy, na sylaby, głoski… i oto wiadomo, że spektakl kończy się pokonaniem, porażką. A jednak jest to porażka pełna dyscypliny aktorskiej – to jest triumf teatru, triumf aktora”. 

Danuta Stenka należy do zespołu Teatru Narodowego od 2003 roku. Zagrała tutaj Marię Dunkiewicz-Gołąb w 2 maja Saramonowicza w reżyserii Agnieszki Glińskiej i Elmirę w Tartuffie Molière’a w reżyserii Jacques’a Lassalle’a; rolę tytułową w Fedrze; Pacjentkę, która miała grać pana de Sade, ale nie gra w Marat/Sade Weissa; Klitemnestrę w Orestei Ajschylosa – wszystkie tytuły w reżyserii Mai Kleczewskiej. Jan Englert obsadził Danutę Stenkę jako Annę Pietrowną w Iwanowie Czechowa i Archanioła w Kordianie Słowackiego; a Grzegorz Wiśniewski jako Katarzynę Medycejską w Królowej Margot wg Dumasa i – ostatnio – Charlottę w Sonacie jesiennej Bergmana. Wystąpiła również w Lodzie wg Sorokina w reżyserii Konstantina Bogomołowa, zagrała główną rolę w Matce Courage i jej dzieciach Brechta w reżyserii Michała Zadary oraz Matkę/Manię w Ślubie Gombrowicza w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa.

Aktorkę można oglądać w spektaklach z bieżącego repertuaru Teatru Narodowego: w ponadczasowym Tartuffie, Kordianie, przygotowanym z okazji jubileuszu 250-lecia Narodowej Sceny, w Ślubie w interpretacji litewskiego mistrza teatru Eimuntasa Nekrošiusa oraz właśnie w Sonacie jesiennej, w której Danuta Stenka gra główną rolę – Charlottę. Premiera przedstawienia w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego odbyła się na scenie Studio w październiku 2020 roku.

 

Biogram Danuty Stenki→

Strona spektaklu Sonata jesienna

Recenzje Sonaty jesiennej→




Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj