Aktualności

„Gdzie jest mój zamek?” | Kafka w Narodowym

Pierwsza jesienna premiera sezonu 2021/2022 – premiera Zamku→ Kafki w reżyserii Pawła Miśkiewicza odbyła się 6 listopada na Scenie przy Wierzbowej.

Zdjęcie promocyjne przedstawienia Zamek; na zdjęciu: Justyna Kowalska, Dominika Kluźniak, Marcin Przybylski, Paweł Tomaszewski. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

Paweł Miśkiewicz inscenizuje własną adaptację niedokończonej powieści Franza Kafki. Ta przypowieść o ludzkim losie każe badać granice własnej wolności i granice możliwego kompromisu.

Geometra K., przybywając do bezimiennego miasteczka, nieustępliwie próbuje dotrzeć do górującego nad okolicą zamku, który dyktuje zasady rządzące tutejszym życiem. „K. próbuje się w rzeczywistości rozpychać – mówi Paweł Miśkiewicz. – Oczywiście wielokrotnie kompromituje się przed nami w swojej naiwności, ale też władza, chcąc utrzymać władzę, kompromituje się w swoim piętrzącym się idiotyzmie. I to jest coś, niestety, bardzo współczesnego”. (rozmowa z Pawłem Miśkiewiczem→)

Narzucony przez zamek porządek świata okazuje się pozorny i jedynie wzmaga nawarstwiający się absurd. Opresja władzy potężnieje w umysłach mieszkańców, kiedy K. próbuje wyrwać ich z życiowego bezwładu. „K. – podkreśla reżyser – próbuje »zapalić« mieszkańców zapomnianej, przygniecionej cieniem zamku mieściny do jakiegoś autonomicznego wolnościowego zrywu, ale nie ma w kieszeni żadnej polisy ubezpieczeniowej, która gwarantowałaby powodzenie tego projektu. Chcemy zachęcić widza do wspólnego doświadczania i zadawania  pytań: gdzie jest mój zamek? Ile jestem w stanie poświęcić z siebie, by wreszcie osiągnąć oddalający się cel?” (rozmowa z Pawłem Miśkiewiczem→)

Zdjęcie promocyjne przedstawienia Zamek; na zdjęciu: Justyna Kowalska, Dominika Kluźniak, Marcin Przybylski, Paweł Tomaszewski. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

Powieść Kafki powstawała w 1922 roku i, choć nie została ukończona, nieustannie uwiera, zderza się z teraźniejszością. „Chyba rację miał Albert Camus, twierdząc, że cała sztuka Kafki polega na zmuszaniu czytelnika do ponownej lektury – pisze Łukasz Musiał w tekście K jak karnawał, zamieszczonym w programie przedstawienia. – Żaden przecież inny klasyk literatury XX wieku nie zdołał wychować sobie czytelników tak licznych i wiernych. […] Historia pokazuje zresztą, że zainteresowanie tą prozą najczęściej rośnie w czasach przełomów, kryzysów, napięć. A przełomy, kryzysy i napięcia naznaczają – co do tego chyba jesteśmy zgodni – prawie wszystkie dziedziny współczesnego życia w Polsce i na świecie. W skali, jakiej nie doświadczyliśmy chyba od końca komunizmu. Kafkometr ponownie drgnął, bardzo mocno”.

Paweł Miśkiewicz współpracuje z Barbarą Hanicką, autorką scenografii i kostiumów, Rafałem Mazurem, twórcą muzyki, choreografem Oskarem Malinowskim, reżyserką światła Jacqueline Sobiszewski, za przygotowanie wokalne dzieci z chóru Alla Polacca odpowiada Anna Bednarska.
W głównej roli, geometry K. – Dominika Kluźniak. Na scenie oglądamy również Ewę Konstancję Bułhak (Oberżystka, Erlanger), Justynę Kowalską (Frieda), Edytę Olszówkę (Olga), w rolach Mizzi, Peppi, Amalii – Aleksandrę Justę / Annę Gryszkównę, Mateusza Rusina jako Schwarzera, Wójta, Burgela. Barnabasem jest Paweł Tomaszewski, w rolach Oberżysty i Gospodarza – Marcin Przybylski. Nauczyciela, Momusa gra Adam Szczyszczaj. Pomocnikiem Jeremiaszem jest Karol Dziuba, Pomocnikiem Arturem – Kacper Matula, Woźnicą, Gerstackerem – Dariusz Górski. Głos z zamku to Paweł Miśkiewicz. W przedstawieniu występują także dzieci (***); muzykę na żywo wykonuje Rafał Mazur.

 

Strona przedstawienia Zamek→

Zamek Franza Kafki w reżyserii Pawła Miśkiewicza | premiera na Scenie przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego 6 listopada 2021 


 

  • Repertuar luty – kwiecień 2023

    W marcu zapraszamy na premierę spektaklu Alicji Kraina Czarów! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe i Matka Joanna od Aniołów.

  • LETNICY – pożegnanie z tytułem

    15 i 16 lutego zagramy ostatnie przedstawienia Letników Gorkiego w reżyserii Macieja Prusa. Zapraszamy!

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od lutego do kwietnia 2023) oraz inne aktualne promocje. 

  • W przygotowaniu: ALICJI KRAINA CZARÓW

    Podróż po świecie dzieciństwa i zakamarkach pamięci. ALICJI KRAINA CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha – muzyczny spektakl dla dzieci i dorosłych! Premiera – 4 marca 2023.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Plan na sezon artystyczny 2022/2023. Przed nami, w marcu 2023 premiera przedstawienia Alicji Kraina Czarów wg Carrolla w inscenizacji Sławomira Narlocha.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj