Aktualności

Teatr Narodowy wśród najlepszych w rankingu miesięcznika TEATR



Z dumą i ogromną przyjemnością informujemy, że twórcy i spektakle Teatru Narodowego zostali wymienieni w wielu kategoriach ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2020/2021”.

W tegorocznej ankiecie miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2020/2021” wśród oceniających znaleźli się: Jacek Cieślak („Teatr", „Rzeczpospolita"), Tomasz Domagała (blog DOMAGAŁAsięKULTURY, selekcjoner festiwalu Boska Komedia, kurator Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie), Katarzyna Flader-Rzeszowska („Teatr"), Jacek Kopciński (redaktor naczelny „Teatru"), Jolanta Kowalska (stała współpracowniczka „Teatru"), Wiesław Kowalski (redaktor naczelny portalu teatrdlawas.pl), Aneta Kyzioł („Polityka"), Przemysław Skrzydelski (blog recenzencki e-teatr.pl – „Moroz do Skrzydelskiego, Skrzydelski do Moroza", „Nowy Tygodnik Kulturalny", „Fronda”), Maciej Stroiński (Uniwersytet Jagielloński, Stowarzyszenie Tłumaczy Literatury), Jacek Wakar (krytyk teatralny, selekcjoner festiwalu Boska Komedia).


Karol Pocheć (Suryn), Małgorzata Kożuchowska (Joanna). Fot. Magda Hueckel
Karol Pocheć (Suryn), Małgorzata Kożuchowska (Joanna) w Matce Joannie od Aniołów Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi. Fot. Magda Hueckel

W kategorii „Najlepszy teatr” TEATR NARODOWY został wymieniony przez Jacka Cieślaka, Jacka Kopcińskiego i Przemysława Skrzydelskiego.

W kategorii „Najlepsze przedstawienie” Sonatę jesienną Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego wskazali – Jacek Cieślak, Katarzyna Flader-Rzeszowska oraz Wiesław Kowalski; Matkę Joannę od Aniołów Iwaszkiewicza w inscenizacji Wojciecha Farugi – Tomasz Domagała, Katarzyna Flader-Rzeszowska i Wiesław Kowalski.

W kategorii „Najlepsza reżyseria” Grzegorz Wiśniewski, reżyser Sonaty jesiennej został wyróżniony przez Jacka Cieślaka, Katarzynę Flader-Rzeszowską i Wiesława Kowalskiego, a Wojciech Faruga, inscenizator Matki Joanny od Aniołów przez Tomasza Domagałę, Katarzynę Flader-Rzeszowską oraz Wiesława Kowalskiego.

Na pierwszym planie: Danuta Stenka (Charlotta), na drugim planie: Zuzanna Saporznikow (Ewa). Fot. Krzysztof Bieliński
Na pierwszym planie: Danuta Stenka (Charlotta), na drugim planie: Zuzanna Saporznikow (Ewa) w Sonacie jesiennej Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński

W kategorii „Najlepsza rola kobieca” zostały wyróżnione – Danuta Stenka za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej (aktorka została wskazana przez ośmiu krytyków: Jacka Cieślaka, Tomasza Domagałę, Katarzynę Flader-Rzeszowską, Jacka Kopcińskiego, Jolantę Kowalską, Wiesława Kowalskiego, Macieja Stroińskiego, Jacka Wakara) oraz Małgorzata Kożuchowska za rolę tytułową w Matce Joannie od Aniołów (wyróżniona przez Jacka Cieślaka, Jacka Kopcińskiego, Przemysława Skrzydelskiego). W tej kategorii Jacek Cieślak wymienił również Wiktorię Gorodecką za rolę Maszy w Trzech siostrach Czechowa w reżyserii Jana Englerta.

W kategorii „Najlepsza rola męska” Tomasz Domagała, Katarzyna Flader-Rzeszowska oraz Jacek Kopciński i Jolanta Kowalska wskazali Karola Pochecia za rolę Suryna w Matce Joannie od Aniołów.

Mateusz Kmiecik, Mariusz Benoit, Marcin Przybylski, Jakub Gawlik, Milena Suszyńska, Karol Pocheć, Michalina Łabacz, Jan Frycz, Wiktoria Gorodeckaja, Dominika Kluźniak, Grzegorz Małecki, Piotr Kramer. Fot. Krzysztof Bieliński
Scena zbiorowa w Trzech siostrach Antona Czechowa w reżyserii Jana Englerta. Fot. Krzysztof Bieliński


W kategorii „Najlepsza rola epizodyczna” Katarzyna Flader-Rzeszowska i Jolanta Kowalska wymieniły Edytę Olszówkę, która wystąpiła w roli Małgorzaty w Matce Joannie od Aniołów. Grzegorz Małecki za rolę Kułygina w Trzech siostrach został wskazany przez Jacka Cieślaka i Katarzynę Flader-Rzeszowską, za rolę w tym przedstawieniu Jacek Cieślak oraz Wiesław Kowalski wyróżnili także Jana Frycza, który wcielił się w postać Wierszynina.

W kategorii „Najlepsza adaptacja teatralne (opracowanie tekstu)” Jacek Cieślak wskazał Grzegorza Wiśniewskiego, reżysera Sonaty jesiennej. Tomasz Domagała, Katarzyna Flader-Rzeszowska, Jacek Kopciński, Wiesław Kowalski wyróżnili Wojciecha Farugę i Julię Holewińską za Matkę Joannę od Aniołów. Maciej Stroiński wskazał Julię Holewińską, autorkę dramaturgii w tym spektaklu.

Anna Lobedan (Panna Lumley), Anna Bieżyńska (Lily), Paulina Szostak (Edyta), Katarzyna Pośpiech (Rosamunda), Michalina Łabacz (Miranda), Ifi Ude (Sara), Justyna Kowalska (Blanche), Zuzanna Saporznikow (Irma), Marta Wągrocka (Marion). Fot. Magda Hueckel
Scena zbiorowa w Pikniku pod Wiszącą Skałą wg Joan Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz. Fot. Magda Hueckel

W kategorii „Najlepsza scenografia” Tomasz Domagała i Katarzyna Flader-Rzeszowska wskazali Wojciecha Farugę za scenografię oraz Konrada Parola za kostiumy do Matki Joanny od Aniołów. Za scenografię Wojciecha Farugę wyróżniła także Jolanta Kowalska, a Konrada Parola za kostiumy – Maciej Stroiński.
Katarzyna Flader-Rzeszowska, Jacek Kopciński, Jolanta Kowalska za scenografię do Sonaty jesiennej wyróżnili Mirka Kaczmarka, który został też wskazany przez Tomasza Domagałę jako autor kostiumów do tego spektaklu. Jolanta Kowalska wymieniła ponadto Katarzynę Borkowską, autorkę scenografii Pikniku pod Wiszącą Skałą wg Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz.

W kategorii „Najlepsza choreografia” Krystiana Łysonia za przygotowanie choreografii do Matki Joanny od Aniołów wyróżniła Katarzyna Flader-Rzeszowska.

W kategorii „Najlepsza muzyka” Cezary Duchnowski za kompozycje do Pikniku pod Wiszącą Skałą został wskazany przez Katarzynę Flader-Rzeszowską, Jacka Kopcińskiego, Jolantę Kowalską, Wiesława Kowalskiego i Anetę Kyzioł. Jacek Cieślak wyróżnił Agnieszkę Stulgińską za muzykę do Sonaty jesiennej, a Tomasz Domagała – Teoniki Rożynek za muzykę do Matki Joanny od Aniołów.

Ankieta miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2020/2021”. Czytaj więcej →

  • Repertuar luty – kwiecień 2023

    W marcu zapraszamy na premierę spektaklu Alicji Kraina Czarów! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe i Matka Joanna od Aniołów.

  • LETNICY – pożegnanie z tytułem

    15 i 16 lutego zagramy ostatnie przedstawienia Letników Gorkiego w reżyserii Macieja Prusa. Zapraszamy!

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od lutego do kwietnia 2023) oraz inne aktualne promocje. 

  • W przygotowaniu: ALICJI KRAINA CZARÓW

    Podróż po świecie dzieciństwa i zakamarkach pamięci. ALICJI KRAINA CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha – muzyczny spektakl dla dzieci i dorosłych! Premiera – 4 marca 2023.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Plan na sezon artystyczny 2022/2023. Przed nami, w marcu 2023 premiera przedstawienia Alicji Kraina Czarów wg Carrolla w inscenizacji Sławomira Narlocha.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj