Aktualności

Strauss w Narodowym

Próby do ZEMSTY NIETOPERZA: Bartłomiej Bobrowski, Monika Dryl, Anna Lobedan, Anna Grycewicz, Hubert Paszkiewicz, Paulina Korthals, Kamil Mrożek, Lidia Pronobis, Justyna Skoczek – kierowniczka muzyczna, Przemysław Stippa, Mateusz Rusin, Paweł Paprocki

Muzyka, śpiew, szaleństwo operetki. Inscenizacja słynnego dzieła Johanna Straussa.

Spektakl premierowy Zemsty nietoperza → w dniu 18 stycznia został odwołany w związku z ogłoszoną żałobą narodową.
Pierwsze przedstawienie – 19 stycznia, o godz. 19:00, kolejne spektakle – 20, 22 i 23 stycznia.

Michał Zadara, reżyser przedstawienia oraz Justyna Skoczek, kierowniczka muzyczna przygotowali własny przekład libretta. „Mamy nadzieję, że dzięki naszemu tłumaczeniu polskojęzyczna widownia pozna to arcydzieło komedii i operetki w wersji bliskiej tej, którą miała okazję zobaczyć wiedeńska publiczność w roku 1874” * – mówią twórcy, którzy chcą być jak najbliżej oryginału – smaku, lekkości oraz nieokiełznanego szaleństwa operetki.

Na dużej scenie Teatru, w sali Bogusławskiego czujemy klimat wiedeński, a widzimy współczesną Warszawę z jej salonami i wyszukanymi imprezami. Słyszymy na żywo sześć instrumentów – fortepian, skrzypce, flet, klarnet, waltornię i perkusję; aktorzy zaśpiewają – i partie tenorowe, i do D wysokiego… „Wszystko śpiewamy na oryginalnych wysokościach – podkreśla Justyna Skoczek. – Niczego nie dostosowywaliśmy, nie transponowaliśmy. Aktorzy dramatyczni rozumieją doskonale, co Strauss zapisał w muzyce, jaki rodzaj postaci i jaką energię. Dają się prowadzić kompozytorowi” (rozmowa z Michałem Zadarą i Justyną Skoczek →).

Fabuła, zbudowana z piętrzących się komplikacji, nieprawdopodobnych i niemal absurdalnych, ma w sobie czar, ale ujawnia także głębsze znaczenie. „Jeżeli karnawał jest postawieniem świata na opak, czasową zamianą rządzących nim na co dzień reguł, to operetka odsłania jakby karnawałową istotę rzeczywistości, obala wiarę w funkcjonujące w niej podziały i obowiązujące wartości. […] operetka głośno krzyczy, że król jest nagi”. **
Dla Michała Zadary, w pracy nad tym przedstawieniem, istotny jest Wiedeń, miasto Schnitzlera i Freuda. „Efekt niesamowitości to według Freuda moment, kiedy to, co znamy bardzo dobrze, okazuje się dziwne i obce – mówi reżyser. – Ta operetka jest dokładnie o tym. Z jednej strony mamy rozrywkę, walce, bal i komediową intrygę, a z drugiej – aspekt wiedeński, ciemny, psychoanalityczny” (rozmowa z Michałem Zadarą i Justyną Skoczek →).

Zapraszamy nie tylko w styczniu! Kolejne zaplanowane przedstawienia – 5 i 6 lutego, a także 9, 10, 12 i 13 marca.

*Michał Zadara, Justyna Skoczek, Uwagi o nowym tłumaczeniu „Zemsty nietoperza”, tekst zamieszczony w programie do przedstawienia 
**Jacek Mikołajczyk, Zemsta operetki, tekst zamieszczony w programie do przedstawienia  
Na zdjęciach: próby do Zemsty nietoperza
Od góry:
– Bartłomiej Bobrowski (Ali Bey), Monika Dryl (Melania), Anna Lobedan (Rozalinda), Anna Grycewicz (Minni), Hubert Paszkiewicz (Carikoni), Paulina Korthals (Hermina), Kamil Mrożek (Iwan), Lidia Pronobis (Felicitas), Justyna Skoczek – kierowniczka muzyczna, Przemysław Stippa (Książę Orłowski), Mateusz Rusin (Eisenstein), Paweł Paprocki (Frank, Hydraulik-Pianista). Fot. Krzysztof Bieliński
Anna Lobedan (Rozalinda), Marta Wągrocka (Adela), Karol Dziuba (Alfred). Fot. Zbigniew Lisiecki / Teatr Narodowy

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj