Aktualności

Nienasycenie

Fascynująca, nieobliczalna Hedda. Pragnie więcej i więcej… Ile granic może przekroczyć?
Słynny dramat Ibsena o pożądaniu wolności i piękna w reżyserii Kuby Kowalskiego. Premiera Heddy Gabler → odbyła się 10 maja na Scenie przy Wierzbowej. W roli tytułowej – Wiktoria Gorodeckaja →.

Zdjęcie promocyjne przedstawienia Hedda Gabler. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

Hedda Gabler została wydana w 1890 roku, jej wczesne inscenizacje bulwersowały i krytykę, i widzów. Wkrótce, podobnie jak wiele innych dramatów Ibsena, zrobiła sceniczną karierę. Tragiczny i zarazem ironiczny tekst o opresji mieszczańskich konwenansów, wolności osobistej, społecznym i rodzinnym zakłamaniu oraz desperackich próbach wykroczenia poza codzienność brzmi nad wyraz współcześnie. Zapisany w nim kryzys egzystencjalny odsłania dzisiejsze potrzeby, żądze, tęsknoty i lęki.
„Tak naprawdę świat mieszczańskich konwenansów niewiele się zmienił od czasów Ibsena – mówi Kuba Kowalski. (…) Hedda ma w sobie coś pierwotnego, atawistycznego. Poza potrzebą wyzwolenia się z szeroko rozumianego konwenansu, jest w niej krzyk przeciwko prawom biologii. (…) ma poczucie, że to, co życie ma jej do zaoferowania, jest niezwykle prozaiczne, małe, byle jakie. W dzisiejszych czasach, w których media nieustannie sprzedają nam obrazy idealnego życia, nienasycenie Heddy jest symptomatyczne. Na swój sposób jest młodszą siostrą Emmy Bovary. Ona także rozpaczliwie szukała przeżycia większego niż to, które życie – w jej spokojnym, mieszczańskim świecie – może jej dać” (rozmowa z Kubą Kowalskim →).

Hedda drapieżnie rzuca się na życie, pragnie wyrazić i zrealizować swoje potrzeby. Łaknie wolności, a także piękna, które zabezpieczyłoby ją przed banalnością. Funkcjonując w ścisłym kręgu rodzinno-towarzyskim ma poczucie, że się dusi i powoli marnieje. „Wszystkim się wydaje, że wiedzą lepiej, czego Hedda pragnie i czego potrzebuje – zauważa Ewa Partyga*. – Wszyscy chcą urządzić nie tylko jej dom, ale i życie. I wszyscy wiedzą, co Hedda zrobi, a czego nie zrobi. Tymczasem ona szamocze się coraz bardziej w tej dziwnej pułapce, w klatce cudzych spojrzeń i oczekiwań. Sama mówi niewiele, próbuje raczej desperacko zdobyć jakieś poczucie sprawczości, krzywdząc przy tym czasem siebie, czasem innych. Ale poczucie sprawczości nie będzie jej dane. Piękne sceny, które projektuje w wyobraźni, w rzeczywistości obracają się w swoje przeciwieństwo: «Jakie to śmieszne, jakie niskie. Jak wszystko, czego się dotknę. Brzydota wlecze się za mną jak przekleństwo»**.

Dramat rozgrywa się w minimalistycznej scenografii Arka Ślesińskiego. Muzykę skomponował i wykonuje na żywo Radosław Duda. Za choreografię odpowiada Łukasz Przytarski, reżyserem światła jest Damian Pawella.
Portrety Ibsenowskich bohaterów tworzą: Wiktoria Gorodeckaja w roli Heddy Tesman, Jørgena Tesmana gra Oskar Hamerski; Panną Juliane jest Aleksandra Justa, a Panią Elvsted – Dominika Kluźniak. W postać Løvborga wciela się Mateusz Rusin, w roli Bracka – Przemysław Stippa. 

*Ewa Partyga, Ibsenowskie zagadki i pułapki (tekst zamieszczony w programie przedstawienia)
**
Henrik Ibsen, Hedda Gabler, przeł. A. Marciniakówna [w:] Dramaty wybrane, t. 2, Warszawa 2015
Radosław Duda (kompozytor), Wiktoria Gorodeckaja (Hedda Tesman), Mateusz Rusin (Eilert Løvborg). Fot. Krzysztof Bieliński

Na zdjęciu: Radosław Duda (kompozytor), Wiktoria Gorodeckaja (Hedda Tesman), Mateusz Rusin (Eilert Løvborg) w „Heddzie Gabler” Henrika Ibsena w reżyserii Kuby Kowalskiego. Premiera w Teatrze Narodowym 10 maja 2019. Fot. Krzysztof Bieliński

Hedda Gabler Henrika Ibsena w reżyserii Kuby Kowalskiego | premiera 10 maja 2019 na Scenie przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego
Strona przedstawienia →

  • Międzynarodowy Dzień Teatru 2023

    Wspólne święto nas wszystkich – ludzi teatru i widzów! Z tej okazji dziękujemy wszystkim tym, dla których teatr jest ważnym miejscem spotkań. Bądźmy razem!

  • Aktorki i aktorzy TN z Medalami Gloria Artis

    Małgorzata Kożuchowska, Sławomira Łozińska, Jarosław Gajewski i Arkadiusz Janiczek zostali uhonorowani Medalami Zasłużony Kulturze – Gloria Artis.

  • ALICJI KRAINA CZARÓW – recenzje

    „Wielka imaginacja. Wielka fantazja. Wielka wyobraźnia”, „piękny spektakl” – recenzje po premierze ALICJI KRAINY CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. 

  • Repertuar marzec – maj 2023

    Premiery – w marcu Alicji Kraina Czarów wg Carrolla, a w maju Komediant Bernharda! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od marca do maja) oraz inne aktualne promocje. 

  • ZEMSTA NIETOPERZA – odwołane marcowe spektakle

    Z przykrością zawiadamiamy, iż z przyczyn technicznych przedstawienia ZEMSTY NIETOPERZA w dniach 29 i 30 marca zostały odwołane. Przepraszamy. Teatr zwraca pieniądze za bilety. 

  • TARTUFFE – odwołane kwietniowe spektakle

    Z przykrością informujemy, że z powodu choroby aktora spektakle Tartuffe’a w dniach 4 i 5 kwietnia zostały odwołane. Przepraszamy. Teatr zwraca pieniądze za bilety.  




  • 15 kwietnia | ALICJI KRAINA... z tłumaczeniem na PJM

    Spektakl Alicji Kraina Czarów w dniu 15 kwietnia przedstawimy z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM). Serdecznie zapraszamy!

  • Na wyspach pamięci. Rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „To opowieść o pamięci i fascynującej rzeczywistości pełnej zagadek i paradoksów. Tu i teraz – dziś jest czas na Alicji Krainę Czarów” – mówi Sławomir Narloch, reżyser spektaklu. 

  • MUZYKA TO CZAS

    Przedstawiamy muzyczną zapowiedź Alicji Krainy Czarów! W roli Szalonego Kapelusznika – Paweł Paprocki. 

  • Wskazówki zegara | premiera ALICJI...

    Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya

    Piotr Cieplak został wyróżniony Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya za wybitne osiągnięcia w sztuce reżyserskiej, ze szczególnym uwzględnieniem spektakli realizowanych w Teatrze Narodowym.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj