Aktualności

Teatr Narodowy w rankingu miesięcznika TEATR

Z przyjemnością przedstawiamy opinie krytyków – Teatr Narodowy, jego aktorzy i twórcy zostali wskazani w wielu kategoriach ankiety „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019” ogłoszonej przez miesięcznik TEATR!

Do wypełnienia tegorocznej ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019” w części dotyczącej teatru dramatycznego zostali zaproszeni krytycy teatralni: 
JACEK CIEŚLAK („Teatr”, „Rzeczpospolita”), TOMASZ DOMAGAŁA (domagalasiekultury.pl, Polskie Radio; selekcjoner konkursu „Klasyka Żywa”), ŁUKASZ DREWNIAK (teatralny.pl), ANNA JAZGARSKA, ZBIGNIEW MAJCHROWSKI (Pracownia Krytyki Artystycznej UG), JACEK KOPCIŃSKI („Teatr”, „Tygodnik Kulturalny” TVP Kultura; juror Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), JOLANTA KOWALSKA (stała współpracowniczka „Teatru”), WIESŁAW KOWALSKI (teatrdlawszystkich.eu), ANETA KYZIOŁ („Polityka”), WOJCIECH MAJCHEREK (TVP Kultura), HENRYK MAZURKIEWICZ (teatralny.pl; selekcjoner Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), WITOLD MROZEK („Gazeta Wyborcza”), JACEK SIERADZKI („Dialog”; selekcjoner Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), PRZEMYSŁAW SKRZYDELSKI („Sieci Prawdy”, „Do Rzeczy”), MACIEJ STROIŃSKI („Przekrój”), JACEK WAKAR (Polskie Radio, „Tygodnik Kulturalny” TVP Kultura), KALINA ZALEWSKA („Teatr”; selekcjonerka konkursu „Klasyka Żywa”).

W kategorii „Najlepszy teatr” TEATR NARODOWY wymienił Wiesław Kowalski.

W kategorii „Najlepsze przedstawienie” Jacek Cieślak wskazał spektakl BURZA Williama Szekspira w reżyserii Pawła Miśkiewicza, notując: „Nieoczywista wypowiedź o erozji starych autorytetów w formie nawiązującej do najlepszych spektakli Jerzego Grzegorzewskiego”. BURZĘ Williama Szekspira wśród najlepszych spektakli wymienił także Wiesław Kowalski. W tej kategorii Anna Jazgarska i Zbigniew Majchrowski „z końcówki ubiegłego sezonu” wytypowali Ślub Gombrowicza w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa.

Scena zbiorowa, na pierwszym planie: Mariusz Benoit (Ariel / Kaliban). Fot. Krzysztof Bieliński

Scena zbiorowa, na pierwszym planie: Mariusz Benoit (Ariel/Kaliban) w „BURZY Williama Szekspira” w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Premiera w Teatrze Narodowym 1 grudnia 2018. Fot. Krzysztof Bieliński

W kategorii „Najlepsza reżyseria” Pawła Miśkiewicza, reżysera BURZY Williama Szekspira wskazały Jolanta Kowalska, Aneta Kyzioł, a także Witold Mrozek, który napisał o inscenizatorze: „Z takich aktorskich legend, jak Benoit, Radziwiłowicz czy Frycz, Miśkiewicz wydobywa nowe, świeże jakości; ze sztuki Szekspira nowe sensy”. Reżysera wyróżnił także Jacek Sieradzki, wskazując na „przedziwną” BURZĘ Williama Szekspira.

W kategorii „Najlepsza rola kobieca”  Gabriela Muskała za rolę Felicji w Jak być kochaną Brandysa w reżyserii Leny Frankiewicz została wyróżniona przez Anetę Kyzioł, Kalinę Zalewską, Wiesława Kowalskiego i Wojciecha Majcherka. Wiktoria Gorodeckaja za tytułową rolę w Heddzie Gabler Ibsena w reżyserii Kuby Kowalskiego została doceniona przez Kalinę Zalewską, Jacka Kopcińskiego, Przemysława Skrzydelskiego i Macieja Stroińskiego. Wyróżniono Ewę Konstancję Bułhak za rolę Darii w IRONBOUND. Za torami, za mostem – została wskazana przez Kalinę Zalewską i Przemysława Skrzydelskiego. Dominikę Kluźniak za rolę Pani Elvsted w Heddzie Gabler wyróżnili Kalina Zalewska oraz Jacek Sieradzki, który przywołał także role aktorki w Teatrze Telewizji: Gospodyni w Weselu Wyspiańskiego, inscenizacji Wawrzyńca Kostrzewskiego, Mai w Lecie Rittnera w realizacji Jana Englerta, Marii Barwińskiej w Paradiso wg scenariusza i w reżyserii Andrzeja Strzeleckiego.

Na pierwszym planie: Dominika Kluźniak (Pani Elvsted), Mateusz Rusin (Eilert Løvborg), na drugim planie: Wiktoria Gorodeckaja (Hedda Tesman), Przemysław Stippa (Brack), Oskar Hamerski (Jørgen Tesman). Fot. Krzysztof Bieliński

Na pierwszym planie: Dominika Kluźniak (Pani Elvsted), Mateusz Rusin (Eilert Løvborg), na drugim planie: Wiktoria Gorodeckaja (Hedda Tesman), Przemysław Stippa (Brack), Oskar Hamerski (Jørgen Tesman) w „Heddzie Gabler” Ibsena w reżyserii Kuby Kowalskiego. Premiera w Teatrze Narodowym 10 maja 2019. Fot. Krzysztof Bieliński

W kategorii „Najlepsza rola męska” Jolanta Kowalska wymieniła Mariusza Benoit za rolę Ariela/Kalibana w BURZY Williama Szekspira, a Aneta Kyzioł – Jana Frycza za role Wiktora w Jak być kochaną oraz Antonia w BURZY Williama Szekspira. Jacek Sieradzki wyróżnił zbiorowo „koryfeuszy” BURZY Williama Szekspira: Jerzego Radziwiłowicza – Prospera, Mariusza Benoit – Ariela/Kalibana, Jana Frycza – Antonia, Mariusza Bonaszewskiego – Trinkula.

W kategorii „Najlepsza rola epizodyczna” Wiesław Kowalski wskazał Aleksandrę Justę jako Juliane Tesman w Heddzie Gabler.

W kategorii „Najlepsza nowa polska sztuka (ogłoszona drukiem lub wystawiona)” na IRONBOUND. Za torami, za mostem amerykańskiej autorki polskiego pochodzenia Martyny Majok w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza wskazali Kalina Zalewska oraz Przemysław Skrzydelski. Z kolei Jolanta Kowalska oraz Wiesław Kowalski wymienili IRONBOUND… w kategorii „Najlepsza nowa sztuka obcojęzyczna (ogłoszona drukiem lub wystawiona)”.

W kategorii „Najlepsza adaptacja teatralna (opracowanie tekstu)” Jacek Kopciński wyróżnił Małgorzatę Annę Maciejewską, autorkę adaptacji scenicznej i dramaturgii Jak być kochaną.

W kategorii Najlepsza scenografia” Barbarę Hanicką, autorkę scenografii do BURZY Williama Szekspira wskazali krytycy: Jolanta Kowalska, Kalina Zalewska, Jacek Cieślak, Łukasz Drewniak, Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek i Jacek Sieradzki. Z kolei Wiesław Kowalski wyróżnił Agatę Skwarczyńską, autorkę scenografii i reżyserii światła do Jak być kochaną.

W kategorii „Najlepsza choreografia” Dominikę Knapik, autorkę choreografii do BURZY Williama Szekspira, wymienili: Jolanta Kowalska, Kalina Zalewska, Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Wiesław Kowalski oraz Witold Mrozek.

W kategorii Najlepsza muzyka” na Maję Kleszcz i Wojciecha Krzaka, autorów muzyki do BURZY Williama Szekspira wskazali Kalina Zalewska i Jacek Cieślak, a na Radosława Dudę, który skomponował muzykę do Heddy Gabler – Maciej Stroiński.

W kategorii „Najciekawszy debiut” Grzegorza Małeckiego, za jego debiut reżyserski – Tchnienie Macmillana, wyróżniła Jolanta Kowalska. Zuzanna Saporznikow, od 2019 roku aktorka Teatru Narodowego, została wskazana przez Przemysława Skrzydelskiego. Natomiast Kalina Zalewska doceniła Daniela Namiotko za rolę Ferdynanda w BURZY Williama Szekspira.

Na zdjęciach (od lewej):
< Na pierwszym planie: Gabriela Muskała (Felicja), na drugim planie: Jacek Mikołajczak (Tomasz) w „Jak być kochaną” Brandysa w reżyserii Leny Frankiewicz. Premiera w Teatrze Narodowym 2 lutego 2019. Fot. Magda Hueckel
< Marcin Przybylski (Maks), Ewa Konstancja Bułhak (Daria) w „IRONBOUND. Za torami, za mostem” Majok w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza. Prapremiera polska w Teatrze Narodowym 30 marca 2019. Fot. Krzysztof Bieliński


Marcin Przybylski (Maks), Ewa Konstancja Bułhak (Daria). Fot. Krzysztof Bieliński

Ankieta miesięcznika TEATR  „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019”. Czytaj więcej →

  • Repertuar luty – kwiecień 2023

    W marcu zapraszamy na premierę spektaklu Alicji Kraina Czarów! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe i Matka Joanna od Aniołów.

  • LETNICY – pożegnanie z tytułem

    15 i 16 lutego zagramy ostatnie przedstawienia Letników Gorkiego w reżyserii Macieja Prusa. Zapraszamy!

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od lutego do kwietnia 2023) oraz inne aktualne promocje. 

  • W przygotowaniu: ALICJI KRAINA CZARÓW

    Podróż po świecie dzieciństwa i zakamarkach pamięci. ALICJI KRAINA CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha – muzyczny spektakl dla dzieci i dorosłych! Premiera – 4 marca 2023.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Plan na sezon artystyczny 2022/2023. Przed nami, w marcu 2023 premiera przedstawienia Alicji Kraina Czarów wg Carrolla w inscenizacji Sławomira Narlocha.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj