Aktualności

Dziwne jest nasze życie – „Letnicy” w Narodowym

Gorzki, rozrachunkowy dramat z życia inteligencji w reżyserii Macieja Prusa – premiera Letników → Maksima Gorkiego odbyła się 9 listopada na dużej scenie Teatru.

Scena zbiorowa. Fot. Krzysztof Bieliński

Na zdjęciu: scena zbiorowa w „Letnikach” Maksima Gorkiego w reżyserii Macieja Prusa. Premiera w Teatrze Narodowym 9 listopada 2019. Fot. Krzysztof Bieliński

Gorki napisał Letników w ważnym momencie historycznym, w czasie społecznych napięć i zbliżających się rewolucji – był rok 1904. Dramat, którego zbiorowym bohaterem jest inteligencja, przedstawia historię trzech małżeństw, dwóch rodzeństw i otaczających ich ludzi spędzających czas na letnisku, w podmiejskich daczach (tytuł sztuki w oryginale brzmi: Дачники).
„Inteligenci – ludzie, którzy zadają sobie pytania o sens i pożytki aktywności społecznej i najczęściej odpowiedzi zadowalającej łatwo nie znajdują – jak tytułowi letnicy Gorkiego, spędzali ciepłe miesiące w podmiejskich daczach – pisze Marek Radziwon w tekście Kim są inteligenci? zamieszczonym w programie do przedstawienia. –  Życie takie miało wtedy swój stały rytm. Był to nie tylko krótki czas urlopu na działce w ciszy i spokoju, ale trwała tradycja, nakazująca przebywać w sezonie letnim poza miastem; z przenosinami na wieś całej rodziny, towarzystwa i obowiązków zawodowych*”.

Zaczyna się spokojnie – jasne letnie dni, tętniąca życiem przyroda, przechadzki i kurtuazyjne rozmowy. Sceniczna opowieść, początkowo bliska sielance, z czasem staje się coraz bardziej mroczna. Nad głowami letników zbierają się chmury. Pojawiają się tony dramatyczne i groteskowe. „Jakiż to smutny wodewil!” – mówi jedna z postaci, Zamysłow. Okazuje się, że porozumienie bohaterów jest pozorne, narasta niepewność, nikt tu nikogo nie darzy zaufaniem, a znaczone egoizmem wzajemne relacje stają się coraz bardziej okrutne.

Podążając za Gorkim Maciej Prus tworzy ironiczno-gorzki portret dzisiejszej inteligencji. Z jednej strony jest pełen niepokoju, ciążący ku autorytaryzmowi świat zewnętrzny, który rzutuje na bohaterów, z drugiej – precyzyjna analiza psychologiczna ich skomplikowanego świata wewnętrznego. Inteligencja mierzy się nie tylko z gorączką uczuć, brakiem wzajemnego zrozumienia, ale także z marazmem i własną niemocą. Pojawiają się pytania o powinności społeczne, o życie bez wyznaczonego kierunku, bez ciężaru i bez ideałów. „Dziwne jest nasze życie! – przyznaje Warwara Michajłowna. – Mówimy, mówimy – i nic więcej! Nagromadziliśmy mnóstwo opinii... z jakąś podejrzaną szybkością przyjmujemy je i odrzucamy... A pragnień, jasnych, mocnych pragnień nie mamy... nie! (…) Mówię o wszystkich. Żyjemy nieszczerze, brzydko, nudno**”.

Wyraźnie rysuje się kwestia podstawowa – ile jest w tym winy samej inteligencji, a ile czasów, w których żyjemy? „Idę ulicą i widzę jakichś ludzi... – mówi zmagający się z twórczym kryzysem pisarz Szalimow. – Mają jakieś zupełnie inne twarze... i oczy... Patrzę na nich i czuję, że nie będą mnie czytali... to dla nich nieciekawe... Ci ludzie są mi obcy. Jestem im niepotrzebny... Jak łacina. Nie mogę pojąć, kim są? Czego im potrzeba? ***

Na pierwszym planie: Karol Dziuba, Mateusz Rusin, Paweł Paprocki, Beata Ścibakówna, Zuzanna Saporznikow, na drugim planie: Arkadiusz Janiczek, Dominika Kluźniak, Anna Gryszkówna, Edyta Olszówka. Fot. Krzysztof Bieliński

Na zdjęciu: Arkadiusz Janiczek (Dudakow), Karol Dziuba (Zamysłow), Dominika Kluźniak (Warwara Michajłowna), Mateusz Rusin (Włas), Anna Gryszkówna (Kaleria), Beata Ścibakówna (Maria Lwowna), Paweł Paprocki (Basow), Zuzanna Saporznikow (Sasza), Edyta Olszówka (Olga Aleksjejewna) w „Letnikach” Maksima Gorkiego w reżyserii Macieja Prusa. Premiera w Teatrze Narodowym 9 listopada 2019. Fot. Krzysztof Bieliński

Przedstawienie powstało na dużej scenie Teatru, w sali Bogusławskiego. Scenografię przygotowała Jagna Janicka, autorką kostiumów jest Martyna Kander, reżyserem światła – Maciej Igielski; spektakl opracowała muzycznie Małgorzata Małaszko.
W ponad dwudziestoosobowej obsadzie – Paweł Paprocki jako adwokat Basow oraz Dominika Kluźniak, która tworzy portret jego żony, Warwary Michajłowny. Kalerię, siostrę Basowa gra Anna Gryszkówna, a Własa, brata Warwary – Mateusz Rusin. Krzysztof Stelmaszyk występuje w roli inżyniera Susłowa, a Michalina Łabacz jako jego żona Julia Filipowna. Trzecie małżeństwo to lekarz Dudakow w interpretacji Arkadiusza Janiczka i Olga Aleksjejewna grana przez Edytę Olszówkę. Literatem Szalimowem jest Piotr Grabowski, a Riuminem – Henryk Simon. W postać lekarki Marii Lwowny wciela się Beata Ścibakówna. Na scenie również – Mariusz Benoit jako wuj Susłowa, Dwukropek oraz Karol Dziuba jako Zamysłow, pomocnik Basowa. Ponadto w obsadzie: Jacek Mikołajczak (Pustobajka), Grzegorz Kwiecień (Kropiłkin), Zuzanna Saporznikow (Sasza). W rolach uczestników amatorskiego kółka dramatycznego: Kamil Mrożek (Pan Sjemionow), Joanna Kwiatkowska-Zduń (Aktorka I), Marzena Gorska (Aktorka II), Mateusz Kwiecień (Amant) i Łukasz Borkowski (Epizodysta).

* Marek Radziwon, Kim są inteligenci? (tekst zamieszczony w programie do przedstawienia)
** Maksim Gorki, Letnicy, tłum. Stanisław Brucz, PIW, Warszawa 1950
*** op. cit. 

Letnicy Maksima Gorkiego w reżyserii Macieja Prusa | premiera 9 listopada 2019 w sali Bogusławskiego
Strona przedstawienia →

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • Żegnamy Ignacego Gogolewskiego

    Z ogromnym smutkiem żegnamy Ignacego Gogolewskiego, jednego z najwybitniejszych aktorów Teatru Narodowego. 

  • Żegnamy Jerzego Trelę

    Z wielkim żalem żegnamy Jerzego Trelę, wybitnego aktora, który należał do zespołu Teatru Narodowego w latach 1998–2000. 

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • PCHŁA SZACHRAJKA | «Блоха Шахрайка»

    Na pokazy Pchły Szachrajki 3 maja zaprosiliśmy dzieci ewakuowane z ogarniętej wojną Ukrainy. 3-го травня ми запросили дітей, евакуйованих із зруйнованої війною України.

  • Repertuar majowy

    Premiera Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Wśród majowych spektakli – Piknik pod Wiszącą Skałą wg Lindsay. 

  • Czerwiec na scenach Narodowego

    Na afiszu m.in. spektakle na podstawie tekstów polskich autorów – Jak być kochaną Brandysa oraz Matka Joanna od Aniołów Iwaszkiewicza. 

  • TEATR DLA SENIORÓW w maju

    W ofercie promocyjnej siedem tytułów, w tym Ułani Rymkiewicza oraz Letnicy Gorkiego. 

  • TEATR DLA STUDENTÓW w maju

    Bilety w promocyjnych cenach na siedem tytułów, wśród propozycji – Jak być kochaną Brandysa i Kilka dziewczyn LaBute’a. 

  • TEATR DLA SENIORÓW w czerwcu

    Seniorzy mogą skorzystać z oferty promocyjnej na siedem tytułów, wśród propozycji – Zemsta nietoperza Straussa i Twórcy obrazów Enquista. 

  • TEATR DLA STUDENTÓW w czerwcu

    Bilety w promocyjnych cenach dla studentów na siedem tytułów – w ofercie m.in. Gombrowiczowski Ślub oraz Skóra węża Urbańskiego. 

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • 80. urodziny Ewy Wiśniewskiej

    25 kwietnia Ewa Wiśniewska obchodzi 80. urodziny! Jubilatce życzymy pogody ducha, radości, artystycznych zachwytów i kolejnych aktorskich wyzwań. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • Premiery w sezonie 2021/2022

    Przed nami ostatnia premiera sezonu – Maria Stuart Schillera w realizacji Grzegorza Wiśniewskiego 




  • Danuta Stenka nagrodzona na Festiwalu BOSKA KOMEDIA

    Danuta Stenka za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej otrzymała nagrodę aktorską na Festiwalu BOSKA KOMEDIA w Krakowie. Gratulujemy!

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Ranking TEATRU – Narodowy wśród najlepszych!

    Twórcy i spektakle Teatru Narodowego zostali wymienieni w wielu kategoriach ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2020/2021”.

  • Recenzenci o ZAMKU

    Odnotowujemy recenzje i opinie po premierze Zamku Kafki w reżyserii Pawła Miśkiewicza.

  • „Gdzie jest mój zamek?” | Kafka w Narodowym

    Zamek w reżyserii Pawła Miśkiewicza – ta przypowieść o ludzkim losie każe badać granice własnej wolności. Na premierę przedstawienia zaprosiliśmy 6 listopada 2021.

  • Bez polisy ubezpieczeniowej. Paweł Miśkiewicz o ZAMKU

    Paweł Miśkiewicz mówi o pracy nad Zamkiem Kafki: „K., główny bohater Zamku, przynosi swoje ziarno prawdy, by »zapalić« do wolnościowego zrywu”.

  • Danuta Stenka uhonorowana Nagrodą im. Zelwerowicza!

    Danuta Stenka została laureatką Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej. Gratulujemy!

  • Jarosław Gajewski laureatem Nagrody Ministra

    Jarosław Gajewski otrzymał Nagrodę Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w kategorii „Teatr”. Gratulujemy!

  • SONATA JESIENNA w Kaliszu – nagrody za kreacje aktorskie!

    Danuta Stenka z Grand Prix, Zuzanna Saporznikow ze Specjalną Nagrodą Aktorską – nagrodami 61. Kaliskich Spotkań Teatralnych. Gratulujemy!

  • Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida dla Danuty Stenki!

    Danuta Stenka została uhonorowana Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida za rolę Charlotty w Bergmanowskiej Sonacie jesiennej. Gratulujemy!

  • Wielka Nagroda „Dwóch Teatrów” dla Ewy Wiśniewskiej

    Ewa Wiśniewska została uhonorowana Wielką Nagrodą Festiwalu „Dwa Teatry” za wybitne osiągnięcia aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji Polskiej. Gratulujemy!

  • Sezon 2020/2021 – podsumowanie

    Podsumowujemy sezon 2020/2021. Dziękujemy wszystkim widzom i przyjaciołom Teatru, którzy w tym trudnym czasie okazywali nam bezcenne wsparcie. 

  • PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ – recenzje

    Przedstawiamy opinie recenzentów o Pikniku pod Wiszącą Skałą wg Joan Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz.

  • Premiera PIKNIKU POD WISZĄCĄ SKAŁĄ

    Konserwatywna pensja Pani Appleyard i siły świata nadprzyrodzonego – premiera Pikniku pod Wiszącą Skałą w reżyserii Leny Frankiewicz odbyła się 29 maja 2021.

  • Najpierw trzeba zasnąć. Rozmowa z Leną Frankiewicz


    „Trzy dziewczyny ściągają gorsety i wiedzione przez sen wchodzą do Skały – co to znaczy?” – zastanawia się Lena Frankiewicz, reżyserka Pikniku.

  • Recenzje po prapremierze SKÓRY WĘŻA

    Skórę węża autorstwa i w reżyserii Artura Urbańskiego oceniają recenzenci i teatralni blogerzy.


  • Prapremiera SKÓRY WĘŻA

    Artur Urbański przygotował sceniczną interpretację własnego dramatu. Prapremiera Skóry węża odbyła się 27 maja 2021.


  • Wykluczona. Rozmowa z Arturem Urbańskim

    Reżyser o pracy nad dramatem swojego autorstwa. Skóra węża to opowieść o słynnych twórcach: Swinarskim, Brechcie i jego byłej kochance – Ruth Berlau.

  • Recenzenci o ŚNIEGU


    Recenzenci i teatralni blogerzy piszą o Śniegu Przybyszewskiego w reżyserii Anny Gryszkówny.

  • ŚNIEG | Trzeba iść za gwiazdami

    Intensywność relacji, uwikłanie w namiętności, zmaganie z podskórnymi tęsknotami. Premiera Śniegu odbyła się 12 marca 2021.




  • Na początku jest... tęsknota. Rozmowa z Anną Gryszkówną

    „Tęsknota jest uczuciem bliskim każdej z postaci Śniegu” – podkreśla reżyserka Anna Gryszkówna w rozmowie o pracy nad dramatem Przybyszewskiego.




  • Recenzje po premierze TRZECH SIÓSTR

    Odnotowujemy pierwsze recenzje po premierze Trzech sióstr Czechowa w inscenizacji Jana Englerta.


  • TRZY SIOSTRY | Nasze czasy wydadzą się kanciaste

    W spektaklu Jana Englerta sytuacja ogromnieje w intensywności doznań. Czy ucieczka z trywialnej codzienności jest jeszcze możliwa? Na premierę Trzech sióstr zaprosiliśmy 27 lutego 2021.

  • Na grzechy zawsze mamy alibi. Rozmowa z reżyserem

    „Ten dramat idealnie współgra ze współczesnością” – podkreśla Jan Englert, reżyser Czechowowskich Trzech sióstr.

  • Recenzje SONATY JESIENNEJ

    Opinie krytyków o Sonacie jesiennej Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • SONATA JESIENNA. Motywy główne

    Intymny dramat rodzinny, pytania o życiowe i artystyczne spełnienie, międzyludzkie więzy, przemijanie. Premiera Sonaty jesiennej odbyła się 10 października 2020.

  • Danuta Stenka z Nagrodą im. Ireny Solskiej!

    Danuta Stenka została uhonorowana Nagrodą im. Ireny Solskiej za wybitne osiągnięcia aktorskie. Gratulujemy!


  • Recenzje po premierze MATKI JOANNY...

    Pierwsza premiera sezonu 2020/2021 – Matka Joanna od Aniołów Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi w ocenie teatralnych krytyków

  • MATKA JOANNA… | Rozmowa z reżyserem

    „Najważniejszym tematem jest próba zrozumienia doświadczenia mistycznego” – podkreśla Wojciech Faruga, reżyser Matki Joanny od Aniołów Iwaszkiewicza.


  • Świętość i grzech – MATKA JOANNA...

    Doczesność i wieczność, świętość i grzech – perspektywa jest szeroka. Powstał spektakl o granicznych doświadczeniach. Premiera Matki Joanny... odbyła się 5 września 2020.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj