Aktualności

„Woyzeck” i jego twórcy wymienieni wśród najlepszych!

W przerwanym sezonie 2019/2020 Teatr Narodowy zdążył zrealizować tylko niewielką część planowanych wydarzeń. Ostatnia premiera przed ogłoszeniem pandemii – Woyzeck, jej twórcy, aktorzy i realizatorzy zostali wymienieni w wielu kategoriach ankiety „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2019/2020” ogłoszonej przez miesięcznik TEATR.

Do wypełnienia tegorocznej ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2019/2020” w części dotyczącej teatru dramatycznego zostali zaproszeni krytycy teatralni: 
JACEK CIEŚLAK („Teatr”, „Rzeczpospolita”), TOMASZ DOMAGAŁA (domagalasiekultury.pl, Polskie Radio; selekcjoner konkursu „Klasyka Żywa”), ŁUKASZ DREWNIAK (teatralny.pl), JACEK KOPCIŃSKI (redaktor naczelny „Teatru”), JOLANTA KOWALSKA (stała współpracowniczka „Teatru”), WIESŁAW KOWALSKI (redaktor naczelny portalu teatrdlawas.pl), ANETA KYZIOŁ („Polityka”), WOJCIECH MAJCHEREK (TVP Kultura, onet.pl), WITOLD MROZEK („Gazeta Wyborcza”), JACEK SIERADZKI (redaktor naczelny „Dialogu”; selekcjoner Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), PRZEMYSŁAW SKRZYDELSKI („wSieci”, „Tygodnik Kulturalny” w TVP Kultura), MACIEJ STROIŃSKI („Przekrój”), JACEK WAKAR (Program 2 Polskiego Radia, „Tygodnik Kulturalny” TVP Kultura, onet.pl), KALINA ZALEWSKA („Teatr”; selekcjonerka konkursu „Klasyka Żywa”).

W kategorii „Najlepszy teatr” Wiesław Kowalski wskazał TEATR NARODOWY.

Scena zbiorowa, po lewej Grzegorz Kwiecień (Kaznodzieja). Fot. Krzysztof Bieliński

Cezary Kosiński (Woyzeck), Bartłomiej Bobrowski (Andrzej), Kinga Ilgner (Kobieta). Fot. Krzysztof Bieliński

W kategorii „Najlepsze przedstawienie” Wiesław Kowalski i Przemysław Skrzydelski wymienili Woyzecka Georga Büchnera w inscenizacji Piotra Cieplaka, jednak dla Jacka Kopcińskiego ten spektakl był „Rozczarowaniem sezonu”

W kategorii „Najlepsza reżyseria” Piotra Cieplaka, reżysera Woyzecka wskazali Wiesław Kowalski oraz Wojciech Majcherek.

Krytycy Jolanta Kowalska i Wiesław Kowalski wskazali Andrzeja Witkowskiego, autora scenografii i kostiumów do Woyzecka w kategorii „Najlepsza scenografia”, a w kategorii „Najlepsza choreografia” wymienili Leszka Bzdyla, autora choreografii do Woyzecka. 

Sławomira Łozińska (Babcia). Fot. Krzysztof BielińskiW kategorii „Najlepsza muzyka” Wiesław Kowalski i Wojciech Majcherek wyróźnili autorów muzyki do WoyzeckaJana Duszyńskiego, Pawła Czepułkowskiego i Jakuba Gawlika.

W kategorii „Najlepsza rola męska” Cezary Kosiński za tytułową rolę Woyzecka w inscenizacji Piotra Cieplaka został wymieniony przez Tomasza Domagałę, Jolantę Kowalską, Wojciecha Majcherka oraz Przemysława Skrzydelskiego.

W kategorii „Najlepsza rola epizodyczna” Wiesław Kowalski wskazał Bartłomieja Bobrowskiego jako Andrzeja, a Wojciech Majcherek Sławomirę Łozińską w roli Babci – w inscenizacji Woyzecka

Na pierwszym planie: Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie: Jakub Gawlik (Muzykant), Mariusz Benoit (Dziad). Fot. Krzysztof Bieliński

W kategorii „Najciekawszy debiut” Wiesław Kowalski wyróżnił Zuzannę Saporznikow w roli Marii w Woyzecku.

Inne kategorie:

Do „Najlepszych przedstawień telewizyjnych i/lub radiowych” Łukasz Drewniak dodał kategorię spektakli w internecie, które miały swoje premiery online i wymienił premierowy pokaz rejestracji Dziadów Mickiewicza w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa (Teatr Narodowy-You Tube).
W tej kategorii Kalina Zalewska wyróżniła realizację w Teatrze Telewizji spektaklu W małym dworku Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jana Englerta (z udziałem Aktorów Teatru Narodowego: Jana Englerta, Beaty Ścibakówny, Michaliny Łabacz, Pauliny Szostak, Przemysława Stippy, Jana Frycza, Oskara Hamerskiego, Ewy Konstancji Bułhak, Bartłomieja Bobrowskiego).

W kategorii „Najciekawsza książka o teatrze” Kalina Zalewska i Tomasz Domagała wskazali książkę Jacka Wakara o aktorze Teatru Narodowego – Przyczajony geniusz. Opowieści o Januszu Gajosie (Wydawnictwo Czerwone i Czarne, Warszawa 2019), natomiast Tomasz Domagała i Jacek Kopciński wymienili Zjadanie psów (IT w Warszawie, AT Warszawa) autorstwa Tomasza Kubikowskiego, kierownika literackiego Teatru Narodowego.

Ankieta miesięcznika TEATR  „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2019/2020”. Czytaj więcej →

Na zdjęciach: Woyzeck Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka. Premiera w Teatrze Narodowym 15 lutego 2020
Fot. Krzysztof Bieliński 
Od góry: 
– scena zbiorowa, po lewej Grzegorz Kwiecień (Kaznodzieja) 
– na pierwszym planie: Cezary Kosiński (Woyzeck), Bartłomiej Bobrowski (Andrzej), Kinga Ilgner (Kobieta) 
– Sławomira Łozińska (Babcia)
– na pierwszym planie: Zuzanna Saporznikow (Maria), Cezary Kosiński (Woyzeck), na drugim planie: Jakub Gawlik (Muzykant), Mariusz Benoit (Dziad)

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • Żegnamy Ignacego Gogolewskiego

    Z ogromnym smutkiem żegnamy Ignacego Gogolewskiego, jednego z najwybitniejszych aktorów Teatru Narodowego. 

  • Żegnamy Jerzego Trelę

    Z wielkim żalem żegnamy Jerzego Trelę, wybitnego aktora, który należał do zespołu Teatru Narodowego w latach 1998–2000. 

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • PCHŁA SZACHRAJKA | «Блоха Шахрайка»

    Na pokazy Pchły Szachrajki 3 maja zaprosiliśmy dzieci ewakuowane z ogarniętej wojną Ukrainy. 3-го травня ми запросили дітей, евакуйованих із зруйнованої війною України.

  • Repertuar majowy

    Premiera Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Wśród majowych spektakli – Piknik pod Wiszącą Skałą wg Lindsay. 

  • Czerwiec na scenach Narodowego

    Na afiszu m.in. spektakle na podstawie tekstów polskich autorów – Jak być kochaną Brandysa oraz Matka Joanna od Aniołów Iwaszkiewicza. 

  • TEATR DLA SENIORÓW w maju

    W ofercie promocyjnej siedem tytułów, w tym Ułani Rymkiewicza oraz Letnicy Gorkiego. 

  • TEATR DLA STUDENTÓW w maju

    Bilety w promocyjnych cenach na siedem tytułów, wśród propozycji – Jak być kochaną Brandysa i Kilka dziewczyn LaBute’a. 

  • TEATR DLA SENIORÓW w czerwcu

    Seniorzy mogą skorzystać z oferty promocyjnej na siedem tytułów, wśród propozycji – Zemsta nietoperza Straussa i Twórcy obrazów Enquista. 

  • TEATR DLA STUDENTÓW w czerwcu

    Bilety w promocyjnych cenach dla studentów na siedem tytułów – w ofercie m.in. Gombrowiczowski Ślub oraz Skóra węża Urbańskiego. 

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • 80. urodziny Ewy Wiśniewskiej

    25 kwietnia Ewa Wiśniewska obchodzi 80. urodziny! Jubilatce życzymy pogody ducha, radości, artystycznych zachwytów i kolejnych aktorskich wyzwań. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • Premiery w sezonie 2021/2022

    Przed nami ostatnia premiera sezonu – Maria Stuart Schillera w realizacji Grzegorza Wiśniewskiego 




  • Danuta Stenka nagrodzona na Festiwalu BOSKA KOMEDIA

    Danuta Stenka za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej otrzymała nagrodę aktorską na Festiwalu BOSKA KOMEDIA w Krakowie. Gratulujemy!

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Ranking TEATRU – Narodowy wśród najlepszych!

    Twórcy i spektakle Teatru Narodowego zostali wymienieni w wielu kategoriach ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2020/2021”.

  • Recenzenci o ZAMKU

    Odnotowujemy recenzje i opinie po premierze Zamku Kafki w reżyserii Pawła Miśkiewicza.

  • „Gdzie jest mój zamek?” | Kafka w Narodowym

    Zamek w reżyserii Pawła Miśkiewicza – ta przypowieść o ludzkim losie każe badać granice własnej wolności. Na premierę przedstawienia zaprosiliśmy 6 listopada 2021.

  • Bez polisy ubezpieczeniowej. Paweł Miśkiewicz o ZAMKU

    Paweł Miśkiewicz mówi o pracy nad Zamkiem Kafki: „K., główny bohater Zamku, przynosi swoje ziarno prawdy, by »zapalić« do wolnościowego zrywu”.

  • Danuta Stenka uhonorowana Nagrodą im. Zelwerowicza!

    Danuta Stenka została laureatką Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej. Gratulujemy!

  • Jarosław Gajewski laureatem Nagrody Ministra

    Jarosław Gajewski otrzymał Nagrodę Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w kategorii „Teatr”. Gratulujemy!

  • SONATA JESIENNA w Kaliszu – nagrody za kreacje aktorskie!

    Danuta Stenka z Grand Prix, Zuzanna Saporznikow ze Specjalną Nagrodą Aktorską – nagrodami 61. Kaliskich Spotkań Teatralnych. Gratulujemy!

  • Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida dla Danuty Stenki!

    Danuta Stenka została uhonorowana Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida za rolę Charlotty w Bergmanowskiej Sonacie jesiennej. Gratulujemy!

  • Wielka Nagroda „Dwóch Teatrów” dla Ewy Wiśniewskiej

    Ewa Wiśniewska została uhonorowana Wielką Nagrodą Festiwalu „Dwa Teatry” za wybitne osiągnięcia aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji Polskiej. Gratulujemy!

  • Sezon 2020/2021 – podsumowanie

    Podsumowujemy sezon 2020/2021. Dziękujemy wszystkim widzom i przyjaciołom Teatru, którzy w tym trudnym czasie okazywali nam bezcenne wsparcie. 

  • PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ – recenzje

    Przedstawiamy opinie recenzentów o Pikniku pod Wiszącą Skałą wg Joan Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz.

  • Premiera PIKNIKU POD WISZĄCĄ SKAŁĄ

    Konserwatywna pensja Pani Appleyard i siły świata nadprzyrodzonego – premiera Pikniku pod Wiszącą Skałą w reżyserii Leny Frankiewicz odbyła się 29 maja 2021.

  • Najpierw trzeba zasnąć. Rozmowa z Leną Frankiewicz


    „Trzy dziewczyny ściągają gorsety i wiedzione przez sen wchodzą do Skały – co to znaczy?” – zastanawia się Lena Frankiewicz, reżyserka Pikniku.

  • Recenzje po prapremierze SKÓRY WĘŻA

    Skórę węża autorstwa i w reżyserii Artura Urbańskiego oceniają recenzenci i teatralni blogerzy.


  • Prapremiera SKÓRY WĘŻA

    Artur Urbański przygotował sceniczną interpretację własnego dramatu. Prapremiera Skóry węża odbyła się 27 maja 2021.


  • Wykluczona. Rozmowa z Arturem Urbańskim

    Reżyser o pracy nad dramatem swojego autorstwa. Skóra węża to opowieść o słynnych twórcach: Swinarskim, Brechcie i jego byłej kochance – Ruth Berlau.

  • Recenzenci o ŚNIEGU


    Recenzenci i teatralni blogerzy piszą o Śniegu Przybyszewskiego w reżyserii Anny Gryszkówny.

  • ŚNIEG | Trzeba iść za gwiazdami

    Intensywność relacji, uwikłanie w namiętności, zmaganie z podskórnymi tęsknotami. Premiera Śniegu odbyła się 12 marca 2021.




  • Na początku jest... tęsknota. Rozmowa z Anną Gryszkówną

    „Tęsknota jest uczuciem bliskim każdej z postaci Śniegu” – podkreśla reżyserka Anna Gryszkówna w rozmowie o pracy nad dramatem Przybyszewskiego.




  • Recenzje po premierze TRZECH SIÓSTR

    Odnotowujemy pierwsze recenzje po premierze Trzech sióstr Czechowa w inscenizacji Jana Englerta.


  • TRZY SIOSTRY | Nasze czasy wydadzą się kanciaste

    W spektaklu Jana Englerta sytuacja ogromnieje w intensywności doznań. Czy ucieczka z trywialnej codzienności jest jeszcze możliwa? Na premierę Trzech sióstr zaprosiliśmy 27 lutego 2021.

  • Na grzechy zawsze mamy alibi. Rozmowa z reżyserem

    „Ten dramat idealnie współgra ze współczesnością” – podkreśla Jan Englert, reżyser Czechowowskich Trzech sióstr.

  • Recenzje SONATY JESIENNEJ

    Opinie krytyków o Sonacie jesiennej Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • SONATA JESIENNA. Motywy główne

    Intymny dramat rodzinny, pytania o życiowe i artystyczne spełnienie, międzyludzkie więzy, przemijanie. Premiera Sonaty jesiennej odbyła się 10 października 2020.

  • Danuta Stenka z Nagrodą im. Ireny Solskiej!

    Danuta Stenka została uhonorowana Nagrodą im. Ireny Solskiej za wybitne osiągnięcia aktorskie. Gratulujemy!


  • Recenzje po premierze MATKI JOANNY...

    Pierwsza premiera sezonu 2020/2021 – Matka Joanna od Aniołów Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi w ocenie teatralnych krytyków

  • MATKA JOANNA… | Rozmowa z reżyserem

    „Najważniejszym tematem jest próba zrozumienia doświadczenia mistycznego” – podkreśla Wojciech Faruga, reżyser Matki Joanny od Aniołów Iwaszkiewicza.


  • Świętość i grzech – MATKA JOANNA...

    Doczesność i wieczność, świętość i grzech – perspektywa jest szeroka. Powstał spektakl o granicznych doświadczeniach. Premiera Matki Joanny... odbyła się 5 września 2020.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj