Pressroom

Komunikat prasowy: premierowy pokaz online rejestracji „Woyzecka” Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka | TEATR NARODOWY-YouTube | „Teatr Narodowy online”

Sezon 2020/2021
TEATR NARODOWY-YouTube | „Teatr Narodowy online”

Woyzeck 
Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka
TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online”
premierowy pokaz online rejestracji w Międzynarodowy Dzień Teatru 27 marca 2021, godz. 19:00
spektakl dostępny do 29 marca, do godz. 24:00, czas trwania spektaklu: 1 godz. 50 min (pokaz bezpłatny)
Uprzedzamy, że w przedstawieniu używane są wulgaryzmy i pojawiają się głośne efekty dźwiękowe. Spektakl dla widzów dorosłych.

Ballada o najmniejszym człowieku – przedstawiamy Woyzecka w reżyserii Piotra Cieplaka. Premiera dramatu Georga Büchnera odbyła się 15 lutego 2020 roku. Spektakl zarejestrowano 30 sierpnia 2020 roku.

Pozostawiony we fragmentach słynny dramat Büchnera odwołuje się do prawdziwej historii morderstwa. Autor wywiódł ją z kroniki kryminalnej: ubogi żołnierz Johann Christian Woyzeck zabił swoją narzeczoną. Po badaniach poczytalności i ponad trzyletnim procesie został skazany na karę śmierci i stracony na rynku w Lipsku 27 sierpnia 1824 roku. U Büchnera perspektywa jest jednak bardzo szeroka. Garnizon w małym miasteczku, w którym rozgrywa się akcja dramatu, staje się obrazem świata. Pojawiają się pytania podstawowe: o mechanizmy społecznej opresji, granice między naturą i kulturą, o istotę człowieczeństwa i moralność.

Uniwersalne przesłanie dramatu Büchnera wybrzmiewa w wielowymiarowym przedstawieniu Piotra Cieplaka. Upodlony, pogardzany Woyzeck to – jak mówi reżyser – „wieczny szeregowiec, którego mieli maszyna świata. ...niedostosowany prostaczek, ostatnie ogniwo człowieczeństwa. Szeregowiec, karmiony grochem, musztrowany i zakochany. A więc Każdy – pisany dużą literą. Każdy z nas, z tą tylko różnicą, że my jakoś sobie radzimy. Mamy jakieś pancerzyki, strategie dostosowania” (rozmowa z Piotrem Cieplakiem →).

Na dużej scenie Teatru obok wątków moralitetowych mocno zaznacza się także wizja odchodzącego świata. W spektaklu wykorzystano cytaty z Nowego Testamentu, fragmenty opowiadania Hansa Christiana Andersena Szczęśliwa rodzina; a w warstwie muzycznej m.in. Pierwszą Symfonię Jana Duszyńskiego w wykonaniu Sinfonii Varsovii (nagranie z 2018 roku). „Nie opowiadamy historii prawomyślnej i ku pokrzepieniu serc – podkreśla Piotr Cieplak. –  Zanurzenie się w mrok też może być wyzwalające. To świat ruchomy, złożony, paradoksalny. Świat, w którym głoszone są frazy Apokalipsy św. Jana” (rozmowa z Piotrem Cieplakiem →).

Głosy krytyków:

„W inscenizacji, którą w Teatrze Narodowym przygotował Piotr Cieplak, sztuka Büchnera zyskuje wymiar przypowieści o człowieku, który w szczególny sposób doświadcza na sobie zła i w jego osobie ujawnia się projekcja nieuchronnej katastrofy świata” – pisał o przedstawieniu Wojciech Majcherek (portal kultura.onet.pl, 17.02.2020). Czytaj więcej →

„Warszawski spektakl, będący tragiczną przypowieścią o ludzkich instynktach i niemożności spełniania naszych pragnień […] stawia bardzo wiele ważnych i ciężkich pytań, szczególnie tych, dotyczących wartości, reguł i norm rządzących porządkiem naszego świata, naszej wiary i jej anihilacji, naszych dążeń do nieskazitelności, a także tych pojawiających na styku kultura – natura – recenzował Wiesław Kowalski. – To inscenizacja niezwykle mądra, z którą nawiązujemy kontakt i dialog, do tego charakteryzująca się wewnętrznym porządkiem i dyscypliną formalną, które wsysają widza w wielowymiarową oraz wieloznaczną rzeczywistość przedstawianą i nie pozwalają jej opuścić” (portal Teatr dla Wszystkich, 26.02.2020). Czytaj więcej →

„Kolejne obrazy – sekwencje układają się w ponurą wizję niszczonych przyrody i człowieka. Ale jest w tym świecie także nadzieja, morderca staje się tu ofiarą, a naładowani siłą i testosteronem władcy pozostają odrażającymi monstrami. Ta poruszająca wizja świata nie jest pozbawiona poezji, bo jest tu i prawdziwa miłość, i czułość, i skrucha – notowała Elżbieta Baniewicz („Twórczość” 2020, nr 5). Czytaj więcej →

„Saporznikow, Łozińska, Benoit, Radziwiłowicz, Paprocki, Hamerski, Bobrowski, Bułhak, Grycewicz, Ilgner, Jarociński, Kwiatkowska-Zduń, Kwiecień, Mrożek, Paszkiewicz zagrali świetnie – podkreślał Tomasz Domagała. – Warto może tylko specjalnie pogratulować Cezaremu Kosińskiemu, że wreszcie otrzymał propozycję na miarę swego talentu i skrzętnie z niej skorzystał, tworząc jedną z najlepszych męskich ról sezonu. Długo nie zapomnę jego skupionej, ogołoconej z emocji twarzy, skontrastowanej z radością dziecka w scenie jarmarku, czy drżenia jego głosu oraz przerażenia w oczach w finale z nożem” (blog DomagałaSięKultury, 29.02.2020). Czytaj więcej →

W ogłoszonej przez miesięcznik „Teatr” ankiecie „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2019/2020” twórcy Woyzecka zostali wymienieni w kategoriach: „Najlepsze przedstawienie”, „Najlepsza reżyseria”, „Najlepsza scenografia”, „Najlepsza choreografia”, „Najlepsza muzyka”, „Najlepsza rola męska”, „Najlepsza rola epizodyczna” oraz „Najciekawszy debiut” („Teatr” 2020, nr 7-8). Czytaj więcej →


Strona przedstawienia Woyzeck

„Każdy z nas”. Rozmowa z Piotrem Cieplakiem →

Ballada o najmniejszym człowieku. Woyzeck w Narodowym →

Recenzenci o Woyzecku



Woyzeck 
Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka
TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online”

premiera w Teatrze Narodowym w sali Bogusławskiego 15 lutego 2020
rejestracja przedstawienia: 30 sierpnia 2020
premierowy pokaz online rejestracji w Międzynarodowy Dzień Teatru 27 marca 2021, godz. 19:00
spektakl dostępny do 29 marca, do godz. 24:00, czas trwania spektaklu: 1 godz. 50 min (pokaz bezpłatny)
Uprzedzamy, że w przedstawieniu używane są wulgaryzmy i pojawiają się głośne efekty dźwiękowe. Spektakl dla widzów dorosłych.

na podstawie przekładu Jerzego Lieberta
opracowanie tekstu i reżyseria: Piotr Cieplak
scenografia i kostiumy, światło: Andrzej Witkowski
muzyka: Jan Duszyński, Paweł Czepułkowski, Jakub Gawlik
choreografia: Leszek Bzdyl

asystentki reżysera: Wiktoria Monika Gołębiewska, Karolina Kowalczyk (AT)
realizatorzy dźwięku: Mariusz Maszewski, Marek SzymańskiHubert Majewski
realizatorzy światła: Zbigniew Szulim, Bartłomiej Kaczalski, Krzysztof Łukasz Stefan
inspicjent: Krzysztof Kuszczyk
suflerka: Anna Leszczyńska

kamery: Magdalena Bojdo, Michał Januszaniec, Ewa Krasucka, Jakub Polakowski
realizacja nagrania: Michał Januszaniec


wystąpili:

Woyzeck – Cezary Kosiński (gościnnie)
Maria – Zuzanna Saporznikow
Kapitan – Jerzy Radziwiłowicz
Doktor – Paweł Paprocki
Tamburmajor – Oskar Hamerski
Andrzej; Koń – Bartłomiej Bobrowski
Dziad – Mariusz Benoit
Babcia – Sławomira Łozińska
Kobieta; Kobieta z Brodą – Ewa Konstancja Bułhak
Żołnierz; Muzykant; Biskup – Jakub Gawlik
Kobieta; Motyl – Anna Grycewicz
Kobieta; Kobieta Guma – Kinga Ilgner
Żołnierz; Zygmunt Żółty Ptak – Robert Jarociński
Małgorzata; Dziewica Petronela – Joanna Kwiatkowska-Zduń
Żołnierz; Kaznodzieja; Koń – Grzegorz Kwiecień
Żołnierz; Człowiek z Mandżurii; Diler – Kamil Mrożek
Żołnierz; Niedźwiedź – Hubert Paszkiewicz

W spektaklu wykorzystano fragmenty baśni Hansa Christiana Andersena Szczęśliwa rodzina w przekładzie Bogusławy Sochańskiej i Nowego Testamentu w wydaniu Biblii Tysiąclecia.

W spektaklu wykorzystano nagranie utworu Jana Duszyńskiego pt. Pierwsza Symfonia w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Szymona Bywalca. Wykonanie zostało zarejestrowane na żywo w dniu 1 grudnia 2018 r. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

 

Kontakt:
Małgorzata Szum, Anna Andraka, tel. 22 69 20 729; kom. 506 214 471; e-mail: media@narodowy.pl

Komunikat prasowy: premierowy pokaz online rejestracji Woyzecka Georga Büchnera w reżyserii Piotra Cieplaka| TEATR NARODOWY-YouTube | playlista „Teatr Narodowy online” | Międzynarodowy Dzień Teatru 2021, 27 marca, godz. 19:00

 

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Żegnamy Ignacego Gogolewskiego

    Z ogromnym smutkiem żegnamy Ignacego Gogolewskiego, jednego z najwybitniejszych aktorów Teatru Narodowego. 

  • Żegnamy Jerzego Trelę

    Z wielkim żalem żegnamy Jerzego Trelę, wybitnego aktora, który należał do zespołu Teatru Narodowego w latach 1998–2000. 

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Repertuar majowy

    Premiera Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Wśród majowych spektakli – Piknik pod Wiszącą Skałą wg Lindsay. 

  • Czerwiec na scenach Narodowego

    Na afiszu m.in. spektakle na podstawie tekstów polskich autorów – Jak być kochaną Brandysa oraz Matka Joanna od Aniołów Iwaszkiewicza. 

  • TEATR DLA SENIORÓW w maju

    W ofercie promocyjnej siedem tytułów, w tym Ułani Rymkiewicza oraz Letnicy Gorkiego. 

  • TEATR DLA STUDENTÓW w maju

    Bilety w promocyjnych cenach na siedem tytułów, wśród propozycji – Jak być kochaną Brandysa i Kilka dziewczyn LaBute’a. 

  • TEATR DLA SENIORÓW w czerwcu

    Seniorzy mogą skorzystać z oferty promocyjnej na siedem tytułów, wśród propozycji – Zemsta nietoperza Straussa i Twórcy obrazów Enquista. 

  • TEATR DLA STUDENTÓW w czerwcu

    Bilety w promocyjnych cenach dla studentów na siedem tytułów – w ofercie m.in. Gombrowiczowski Ślub oraz Skóra węża Urbańskiego. 

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • 80. urodziny Ewy Wiśniewskiej

    25 kwietnia Ewa Wiśniewska obchodzi 80. urodziny! Jubilatce życzymy pogody ducha, radości, artystycznych zachwytów i kolejnych aktorskich wyzwań. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • Danuta Stenka nagrodzona na Festiwalu BOSKA KOMEDIA

    Danuta Stenka za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej otrzymała nagrodę aktorską na Festiwalu BOSKA KOMEDIA w Krakowie. Gratulujemy!

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Ranking TEATRU – Narodowy wśród najlepszych!

    Twórcy i spektakle Teatru Narodowego zostali wymienieni w wielu kategoriach ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2020/2021”.

  • Recenzenci o ZAMKU

    Odnotowujemy recenzje i opinie po premierze Zamku Kafki w reżyserii Pawła Miśkiewicza.

  • „Gdzie jest mój zamek?” | Kafka w Narodowym

    Zamek w reżyserii Pawła Miśkiewicza – ta przypowieść o ludzkim losie każe badać granice własnej wolności. Na premierę przedstawienia zaprosiliśmy 6 listopada 2021.

  • Bez polisy ubezpieczeniowej. Paweł Miśkiewicz o ZAMKU

    Paweł Miśkiewicz mówi o pracy nad Zamkiem Kafki: „K., główny bohater Zamku, przynosi swoje ziarno prawdy, by »zapalić« do wolnościowego zrywu”.

  • Danuta Stenka uhonorowana Nagrodą im. Zelwerowicza!

    Danuta Stenka została laureatką Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej. Gratulujemy!

  • Jarosław Gajewski laureatem Nagrody Ministra

    Jarosław Gajewski otrzymał Nagrodę Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w kategorii „Teatr”. Gratulujemy!

  • SONATA JESIENNA w Kaliszu – nagrody za kreacje aktorskie!

    Danuta Stenka z Grand Prix, Zuzanna Saporznikow ze Specjalną Nagrodą Aktorską – nagrodami 61. Kaliskich Spotkań Teatralnych. Gratulujemy!

  • Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida dla Danuty Stenki!

    Danuta Stenka została uhonorowana Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida za rolę Charlotty w Bergmanowskiej Sonacie jesiennej. Gratulujemy!

  • Wielka Nagroda „Dwóch Teatrów” dla Ewy Wiśniewskiej

    Ewa Wiśniewska została uhonorowana Wielką Nagrodą Festiwalu „Dwa Teatry” za wybitne osiągnięcia aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji Polskiej. Gratulujemy!

  • Sezon 2020/2021 – podsumowanie

    Podsumowujemy sezon 2020/2021. Dziękujemy wszystkim widzom i przyjaciołom Teatru, którzy w tym trudnym czasie okazywali nam bezcenne wsparcie. 

  • PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ – recenzje

    Przedstawiamy opinie recenzentów o Pikniku pod Wiszącą Skałą wg Joan Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz.

  • Premiera PIKNIKU POD WISZĄCĄ SKAŁĄ

    Konserwatywna pensja Pani Appleyard i siły świata nadprzyrodzonego – premiera Pikniku pod Wiszącą Skałą w reżyserii Leny Frankiewicz odbyła się 29 maja 2021.

  • Najpierw trzeba zasnąć. Rozmowa z Leną Frankiewicz


    „Trzy dziewczyny ściągają gorsety i wiedzione przez sen wchodzą do Skały – co to znaczy?” – zastanawia się Lena Frankiewicz, reżyserka Pikniku.

  • Recenzje po prapremierze SKÓRY WĘŻA

    Skórę węża autorstwa i w reżyserii Artura Urbańskiego oceniają recenzenci i teatralni blogerzy.


  • Prapremiera SKÓRY WĘŻA

    Artur Urbański przygotował sceniczną interpretację własnego dramatu. Prapremiera Skóry węża odbyła się 27 maja 2021.


  • Wykluczona. Rozmowa z Arturem Urbańskim

    Reżyser o pracy nad dramatem swojego autorstwa. Skóra węża to opowieść o słynnych twórcach: Swinarskim, Brechcie i jego byłej kochance – Ruth Berlau.

  • Recenzenci o ŚNIEGU


    Recenzenci i teatralni blogerzy piszą o Śniegu Przybyszewskiego w reżyserii Anny Gryszkówny.

  • ŚNIEG | Trzeba iść za gwiazdami

    Intensywność relacji, uwikłanie w namiętności, zmaganie z podskórnymi tęsknotami. Premiera Śniegu odbyła się 12 marca 2021.




  • Na początku jest... tęsknota. Rozmowa z Anną Gryszkówną

    „Tęsknota jest uczuciem bliskim każdej z postaci Śniegu” – podkreśla reżyserka Anna Gryszkówna w rozmowie o pracy nad dramatem Przybyszewskiego.




  • Recenzje po premierze TRZECH SIÓSTR

    Odnotowujemy pierwsze recenzje po premierze Trzech sióstr Czechowa w inscenizacji Jana Englerta.


  • TRZY SIOSTRY | Nasze czasy wydadzą się kanciaste

    W spektaklu Jana Englerta sytuacja ogromnieje w intensywności doznań. Czy ucieczka z trywialnej codzienności jest jeszcze możliwa? Na premierę Trzech sióstr zaprosiliśmy 27 lutego 2021.

  • Na grzechy zawsze mamy alibi. Rozmowa z reżyserem

    „Ten dramat idealnie współgra ze współczesnością” – podkreśla Jan Englert, reżyser Czechowowskich Trzech sióstr.

  • Recenzje SONATY JESIENNEJ

    Opinie krytyków o Sonacie jesiennej Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • SONATA JESIENNA. Motywy główne

    Intymny dramat rodzinny, pytania o życiowe i artystyczne spełnienie, międzyludzkie więzy, przemijanie. Premiera Sonaty jesiennej odbyła się 10 października 2020.

  • Danuta Stenka z Nagrodą im. Ireny Solskiej!

    Danuta Stenka została uhonorowana Nagrodą im. Ireny Solskiej za wybitne osiągnięcia aktorskie. Gratulujemy!


  • Recenzje po premierze MATKI JOANNY...

    Pierwsza premiera sezonu 2020/2021 – Matka Joanna od Aniołów Iwaszkiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi w ocenie teatralnych krytyków

  • MATKA JOANNA… | Rozmowa z reżyserem

    „Najważniejszym tematem jest próba zrozumienia doświadczenia mistycznego” – podkreśla Wojciech Faruga, reżyser Matki Joanny od Aniołów Iwaszkiewicza.


  • Świętość i grzech – MATKA JOANNA...

    Doczesność i wieczność, świętość i grzech – perspektywa jest szeroka. Powstał spektakl o granicznych doświadczeniach. Premiera Matki Joanny... odbyła się 5 września 2020.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj