Maja Kleszcz

Wokalistka, muzyk, kompozytorka, producentka, autorka muzyki teatralnej i filmowej, aktorka. Jej twórczość sytuuje się na pograniczu piosenki aktorskiej, folku, world music, jazzu, bluesa.

W latach 2000–2010 śpiewała i grała na wiolonczeli w zespole Kapela ze Wsi Warszawa, z którym wydała płyty Wiosna Ludu (2001), Wykorzenienie (2004), Wymixowanie (2007), Infinity (2008; także produkcja), zdobyła wiele nagród i koncertowała na całym świecie, występując na takich festiwalach jak Roskilde, Glastonbury, Siget, Womad czy Opener.

Od tamtej pory na stałe współpracuje z Wojciechem Krzakiem, z którym realizuje większość przedsięwzięć. Po odejściu z Kapeli ze Wsi Warszawa razem z nim stworzyła projekt IncarNations, którego efektem było m.in. wydanie płyt Radio Retro (2010), Odeon (2012), Romantyczność (2015), a także nagranie utworu do ścieżki dźwiękowej filmu Careless love w reż. Johna Duigana (2012) czy płyty Makbet z muzyką do spektaklu teatralnego w reż. Agaty Dudy-Gracz (2018). Występując w składzie Kwartetu Prowincjonalnego, nagrała również album Dudzie-Graczowi (2017), poświęcony wybitnemu polskiemu malarzowi. Pod koniec 2018 ukazał się jej najnowszy album pt. Odyseja.

W marcu 2015 podczas 36. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu odbyła się premiera jej solowego spektaklu-performansu pt. Eremita (efektem było wydanie płyty pod tym samym tytułem).

Zajmuje się także, wspólnie z Wojciechem Krzakiem, tworzeniem muzyki do spektakli teatralnych, m.in. Agaty Dudy-Gracz (Złesny, Teatr Studyjny PWSFTViT w Łodzi 2013; Każdy musi kiedyś umrzeć Porcelanko, czyli rzecz o Wojnie Trojańskiej Agaty Dudy-Gracz, Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 2013; Iwona, księżniczka Burgunda Gombrowicza, Teatr im. Jaracza w Łodzi, 2015; Mary Stuart Hildesheimera, Teatr Ateneum w Warszawie, 2015; Sanatorium pod Klepsydrą Schulza, Teatr Żydowski 2017; Makbet Shakespeare’a, Teatr Capitol we Wrocławiu, 2017), Michała Zadary (Dziady, 2014 oraz Dziadów część III, 2015 Mickiewicza – oba Teatr Polski we Wrocławiu), Pawła Miśkiewicza (Podróż zimowa Jelinek, Teatr Polski we Wrocławiu, 2014), Agaty Kucińskiej (Mała mysz i słoń do pary Guśniowskiej, Opolski Teatr Lalki i Aktora, 2016), Eweliny Marciniak (Bzik. Ostatnia minuta Czaplińskiego, Teatr Współczesny w Szczecinie, 2017; Stańczyk. Musical Czaplińskiego, Teatr Rozrywki w Chorzowie, 2018).

W części tych spektakli również wystąpiła, grając postaci, m.in. Kasandrę w Każdy musi kiedyś umrzeć Porcelanko (2013), Elvisa, Artystę Celebrującego w Iwonie, księżniczce Burgunda (2015), Natashę w Podróży zimowej (2014), Panią śpiewającą w Mary Stuart (2015), Dziką w Bziku (2017), a także Jentę w Księgach Jakubowych Tokarczuk (reż. Ewelina Marciniak, Teatr Powszechny w Warszawie, 2016).

Laureatka nagród, m.in. razem z zespołem Kapela ze Wsi Warszawa – trzykrotnie Fryderyka w kategorii „album roku – folk / muzyka świata” za płyty Wykorzenienie (2005), Wymixowanie (2009), Infinity (2010), 2 Machiner, Nagrody Radia BBC, Grand Prix Europejskiej Unii Radiowej. Laureatka konkursu 31. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2010), nagrody za najlepszą muzykę do filmu animowanego Toto w reż. Zbigniewa Czapli na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych „ŻubrOFFka” (2013), nagrody za najlepszą muzykę do spektaklu Podróż zimowa na festiwalu Boska Komedia (2015).

Fot. Paweł Paprocki. Wszelkie prawa zastrzeżone

Realizacje w Teatrze Narodowym:

BURZA Williama Szekspira, reż. Paweł Miśkiewicz, 2018; muzyka

Role w Teatrze Narodowym:

MIRANDA, BURZA Williama Szekspira, reż. Paweł Miśkiewicz, 2018

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj