Zbigniew Kośka – Deputy Director for Technical Affairs

Absolwent wydziału architektury i urbanistyki Społecznej Akademii Nauk w Warszawie.

Pracę zawodową rozpoczął w Biurze projektowym „Chemitex” w Łodzi, w pracowni elektrycznej, gdzie pracował w latach 1978-1982.

W latach 1983–1990 pełnił funkcję zastępcy kierownika technicznego, a następnie kierownika technicznego Teatru Narodowego w Warszawie.

W dniu 8 marca 1985 r. podczas pełnionego dyżuru dyrekcyjnego doświadczył najdramatyczniejszych chwil w życiu zawodowym związanych z pożarem Teatru Narodowego.

W latach 19901992, po zawieszeniu działalności Teatru Narodowego, pełnił funkcję kierownika technicznego Teatru Na Woli w Warszawie.

W latach 19931999 pełnił funkcję kierownika technicznego Centrum Sztuki Studio – Teatr Studio w Warszawie za dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego.

Nadzorował prace sceniczno – wystawowe polskiej ekspozycji na światowej wystawie scenografii teatralnej Praskie Quadriennale przez kolejne trzy edycje w latach: 1995, 1999 i 2003.

Wykorzystując doświadczenie nabyte w Teatrze, założył w 1999 r. firmę pod nazwą „Tech-scen”, której podstawową działalnością było projektowanie technologii obiektów kultury wraz z ich realizacją.
Od założenia firmy do chwili obecnej opracował projekty technologii scenicznej ogólnej, oświetlenia scenicznego, nagłośnienia scenicznego, systemu łączności inspicjenta oraz kinotechniki dla następujących obiektów kultury:
Teatr Szekspirowski w Gdańsku, Filharmonia w Szczecinie, Filharmonia w Gorzowie Wielkopolskim, Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie, Zamek Ujazdowski w Warszawie – sala Laboratorium, Teatr Stary w Lublinie, Teatr Jaracza w Olsztynie, Teatr Dramatyczny w Płocku, Teatr Polski w Szczecinie, Transformatornia w Szczecinie, Dom Kultury w Zamościu, Służewski Dom Kultury w Warszawie, Sala widowiskowa Politechniki Rzeszowskiej, Opera Krakowska, Dom Kultury w Kutnie, Dom Kultury w Lublińcu, Centrum Kultury w Biłgoraju, Polski Dom w Wilnie,  sala teatralna w Akademii Teatralnej w Krakowie, Filharmonia w Wejherowie, sala teatralna w PKiN w Warszawie, Dom Kultury w Połańcu, Teatr Lalek we Wrocławiu, Stargardzkie Centrum Kultury.

Współpracował i nadal współpracuje z wieloma biurami architektonicznymi, dla których opracowywał projekty: m.in. „Budopol” w Warszawie, Studio A4 w Szczecinie, Ingarden & Ewy Architekci w Krakowie, „Maag” w Warszawie, Autorskie Biuro Architektury Invest-Partner 6 w Lublinie.

Opracowane projekty technologii obiektów kultury i ich realizacje otrzymały wyróżnienia i nagrody. Do najważniejszych nagród przyznanych dla zespołu projektowego architektonicznego, w którego w skład wchodził należą: nagroda im. Miesa van der Rohe otrzymana za projekt i realizację Filharmonii Szczecińskiej; I nagroda w konkursie SARP za Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie oraz nagroda Architizer A+ Popular Choice Award za Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie.

Nadzorował prace sceniczno-wystawowe na światowej wystawie Expo 2000 w Hanowerze, w pawilonie polskim – podczas jego budowy oraz 6-miesięcznego okresu wystawienniczego.

Od roku 2011 pełnił funkcję zastępcy dyrektora technicznego, kierownika technicznego – pełnomocnika dyrektora ds. produkcji w Teatrze Narodowym, od roku 2016 pełni funkcję zastępcy dyrektora ds. technicznych Teatru Narodowego.

We wrześniu 2015 r., w sezonie Jubileuszu 250-lecia Teatru Narodowego, opracował i nadzorował prace związane z przygotowaniami Festynu Teatru Narodowego WSZYSTKO GRA, w ramach którego na Placu Teatralnym wybudowano: trzy sceny z pełnym wyposażeniem scenicznym, cztery pawilony wystawowe oraz konstrukcje scenograficzne i wystawiennicze poświęcone byłym dyrektorom Teatru Narodowego.

Od 2015 roku wykładowca przedmiotu „technika i technologia teatru” w Akademii Teatralnej w Warszawie, prowadzonego w ramach wspólnych zajęć studentów wydziału reżyserii AT oraz scenografii Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

 

 

  • Solidarity with Ukraine

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue. 

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.

  • THE CASTLE

    A stage adaptation of the unfinished novel by one of the most important writers of the 20th century, Franz Kafka, directed by Paweł Miśkiewicz.

  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.

  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • THREE SISTERS

    One of the most important play in the world drama canon: Three Sisters by Anton Chekhov directed by Jan Englert.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.

  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 

  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of  Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute!

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj