Martyna Kander – scenografka

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

Scenografka, kostiumografka. Absolwentka Wydziału Sztuki Nowych Mediów i Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (2012); od 2014 roku asystentka, a od 2018 roku adiunktka na Wydziale Scenografii tej uczelni.

Współpracowała m.in. z Natalią Kozłowską (kostiumy: Księżycowy Pierrot Schönberga, 2013; Agrippina Händla, 2014; Pigmalion Rameau, 2015), Marcinem Hycnarem (Tonacja blue Hare’a, 2014; Romeo i Julia Shakespeare’a, 2015 – kostiumy; Opowieści o zwyczajnym szaleństwie Zelenki, 2016; Księżniczka na opak wywrócona Calderóna, 2019), Natalią Babińską (Hrabina Marica Kálmána, 2014; Rigoletto Verdiego, 2014 – kostiumy; Historia najmniej prawdopodobna Kornowicza, 2015; Dokręcanie śruby Brittena, 2016; Straszny dwór Moniuszki, 2019), Robertem Bondarą (Legenda Bałtyku Nowowiejskiego, 2017 – kostiumy; Szeherezada Rimskiego-Korsakowa, 2018; Medea Barbera, 2018; Faust Chopina, Mozarta, Pärta; 2020; Na kwaterunku Moniuszki, 2019; Alicja w Krainie Czarów wg Carrolla, 2022), Wawrzyńcem Kostrzewskim (Król Lear Shakespeare’a, 2021) czy Anną Gryszkówną (Panny z Wilka. Rapsod Iwaszkiewicza, 2021). W Teatrze Narodowym przygotowała scenografię i kostiumy do Opowieści zimowej Shakespeare’a (2017), Śniegu Przybyszewskiego (2021), Mizantropa Moliѐre’a (2022) i Alicji Krainy Czarów wg Carrolla oraz kostiumy do Letników Gorkiego (2019) oraz Barona Münchhausena dla dorosłych Wojtyszki (2022).

Brała udział w wystawach, m.in. The International Stage Design Students’ Works Exchange w National Centre for the Performing Arts w Pekinie (2012), Scenografia 6D w Muzeum Śląskim w Katowicach (2012), Wykluwanie kostiumu w Opera Nova w Bydgoszczy (2014), Wymiary scenografii w Muzeum Śląskim w Katowicach (2016), World Stage Design w Calgary (2022). 

Laureatka m.in. Nagrody im. Jana Kiepury w kategorii najlepsza scenografia (Dokręcanie śruby Brittena, 2017; Szeherezada Rimskiego-Korsakowa i Medea Barbera, 2019; Na kwaterunku Moniuszki, 2020); Nagrody Sekcji Scenografów ZASP im. Andrzeja Pronaszki oraz Nagrody Scenograficznej im. Jerzego Moskala (Dokręcanie śruby Brittena, 2016), Nagrody im. Teresy Roszkowskiej (2017), Nagrody im. Leona Schillera (2018). Laureatka trzeciego miejsca w kategorii „Najlepsza scenografia musicalowa sezonu 2022/2023” za scenografię do Alicji Krainy Czarów wg Carrolla w Ogólnopolskim Plebiscycie Musicalowych Premier Sezonu 2022/2023 (2023). 


Realizacje w Teatrze Narodowym:

Opowieść zimowa, William Shakespeare, reż. Marcin Hycnar, 2017; scenografia i kostiumy
Letnicy
, Maksim Gorki, reż. Maciej Prus, 2019; kostiumy
Śnieg, Stanisław Przybyszewski, reż. Anna Gryszkówna, 2021; scenografia i kostiumy
Baron Münchhausen dla dorosłych 
(prapremiera), Maciej Wojtyszko, reż. Maciej Wojtyszko, 2022; kostiumy
Mizantrop
, Molière, reż. Jan Englert, 2022; scenografia i kostiumy
Alicji Kraina Czarów, wg Lewisa Carrolla, reż. Sławomir Narloch, 2023; scenografia i kostiumy

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert plays the title role. The tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski. 

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj