Termin: 8 października 2016
Wykładowca: Katarzyna Osińska
TytułPoezja pedagogiki. Stanisławski według Marii Knebel i Anatolija Wasiljewa

Scena: Scena Studio

„Poezja pedagogiki. Stanisławski według Marii Knebel i Anatolija Wasiljewa” – wykład Katarzyny Osińskiej

– wykład z cyklu COŚ TY ATENOM...?

Tegoroczny cykl wykładów w Teatrze Narodowym poświęcamy trzem legendarnym reformatorom teatru XX wieku, twórcom nowych metod aktorskich: Konstantemu Stanisławskiemu, Bertoltowi Brechtowi i Jerzemu Grotowskiemu
Jak ich wizje wpływają na uprawianie i rozumienie teatru dzisiaj? Czy ich propozycje inspirują współczesnych twórców? Gdzie można znaleźć nieoczywiste ślady ich działalności? 
Zaczynamy od Stanisławskiego i jego koncepcji aktorstwa. Dzieło tego rosyjskiego aktora i reżysera, współzałożyciela Moskiewskiego Teatru Artystycznego, stanowi punkt wyjścia do rozmów o przeobrażeniach sztuki teatru w ciągu ostatnich stu lat. 

Katarzyna Osińska o swoim wykładzie:
„W 2006 roku we Francji w wydawnictwie Actes Sud-Papiers ukazała się książka L'analyse-action (Analiza-działanie). Jest to wybór pism legendarnej w Rosji reżyserki Marii Knebel (1898–1985), które przygotował jej uczeń – cieszący się światową sławą, jeden z najwybitniejszych rosyjskich twórców teatru – Anatolij Wasiljew. Zważywszy na fakt, że Maria Knebel była uczennicą Konstantina Stanisławskiego i Michaiła Czechowa, można przyjąć, że propagujący jej dorobek Wasiljew jest pośrednio spadkobiercą, symbolicznym wnukiem protoplastów rosyjskiej szkoły. Ciekawe w tej historii jest to, że Wasiljew zarówno w młodości, jak i w latach dojrzałej twórczości kontestował tradycje teatru psychologicznego, zarazem jednak podkreślał wagę zgłębiania systemu Stanisławskiego. We wprowadzeniu do francuskiego wydania tekstów Marii Knebel pisał, iż to właśnie dzięki niej opanował technikę etiudy, co sprawiło, że odkrył dla siebie istotę i tajemnice reżyserii w sztuce aktora.
Wykład poświęcony będzie oddziaływaniu odkryć Stanisławskiego na niektóre obszary teatru przełomu XX i XXI wieku oraz problematyce instancji pośredniczących w przekazywaniu tradycji.”

Katarzyna Osińska – dr hab. prof. Instytutu Slawistyki PAN. 
Zajmuje się historią teatru rosyjskiego XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem nurtu studyjnego i laboratoryjnego, twórczością m.in. Jewgienija Wachtangowa, Wsiewołoda Meyerholda, Anatolija Wasiljewa. Opublikowała m.in. Klasztory i laboratoria. Rosyjskie studia teatralne: Stanisławski, Meyerhold, Sulerżycki, Wachtangow (słowo/obraz terytoria, 2003), Teatr rosyjski XX wieku wobec tradycji. Kontynuacje, zerwania transformacje (słowo/obraz terytoria, 2009).

Na zdjęciu: Konstanty Stanisławski (pierwszy z lewej) w oknie pociągu na Dworcu Głównym w Warszawie, 1934. Źródło: NAC

 

  • A DREAM PLAY

    A Dream Game is a drama written at the beginning of the last century by the Swedish classic August Strindberg. The premiere of the show directed by Sławomir Narloch will take place on April 13, 2024.

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert plays the title role. The tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski. 

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj