Premiera: 31 lipca 1955
Autor: Friedrich Schiller
Tytuł: Maria Stuart
Tytuł oryginalny: Maria Stuart
Autor przekładu: Michał Budzyński
Reżyseria: Władysław Krasnowiecki

Maria Stuart

Rzecz dzieje się w Anglii w 1586 roku.

reżyseria: Władysław Krasnowiecki
dekoracje: Jan Kosiński
kostiumy: Andrzej Sadowski
opracowanie muzyczno-akustyczne: Zbigniew Wiszniewski

Obsada:

Elżbieta, królowa Anglii Irena Horecka / Janina Niczewska / Danuta Wodyńska
Maria Stuart, królowa Szkocji uwięziona w Anglii Irena Eichlerówna / Hanna Skarżanka
Robert Dudley, hrabia Lester Władysław Krasnowiecki
Jerzy Talbot, hrabia Shewsbury Władysław Bracki / Janusz Ziejewski
Wilhelm Cecil, baron Barley, Wielki Skarbnik Tadeusz Białoszczyński / Zygmunt Maciejewski
Hrabia Kent Stanisław Bieliński
Wilhelm Dawison, Sekretarz Stanu Zygmunt Maciejewski / Andrzej Łapicki / Janusz Bylczyński
Amias Paulet, ze stanu rycerskiego, dozorca więzienia Marii Władysław Kaczmarski
Mortimer, jego synowiec Igor Śmiałowski
Hrabia Aubespine, poseł francuski Tadeusz Woźniak
Hrabia Bellievre, nadzwyczajny wysłannik dworu francuskiego Jan Żardecki
Okelly, przyjaciel Mortimera Juliusz Roland
Drugeon Drury, drugi dozorca Marii Aleksander Długosz
Melwil, niegdyś Wielki Marszałek Dworu Marii Władysław Grabowski
Anna Kennedy, piastunka Marii Ewa Kunina / Janina Niczewska / Maria Miedzińska
Margareta Kurl, pokojowa Marii Halina Kossobudzka / Barbara Klukowska
Oficer straży Mieczysław Czechowicz
Paź królowej Elżbiety Miłosz Maszyński / Gustaw Koliński

Realizatorzy:

  • asystenci reżysera: Krystyna Tyszarska, Aleksander Długos
  • asystentki scenografa: Henryka Głowacka, Anna Lecewicz


Galeria:


Bibliografia:

Karolina Beylin, „2 tygodnie Warszawy” 1956, nr 4, s. 13
Karolina Beylin, „Express Wieczorny” 1955, nr 223
Edward Bonusiak, „Głos Olsztyński” 1955, nr 294
Jan Ciecierski [Cejot], „Słowo Powszechne” 1955, nr 241
August Grodzicki, „Świat” 1955 nr 44
August Grodzicki, „Życie Warszawy” 1955, nr 226
August Grodzicki, „Życie Warszawy” 1956, nr 87, s.6
Ryszard Hoszowski, „Żołnierz Wolności” 1955, nr 248
Zofia Karczewska-Markiewicz, „Tygodnik Demokratyczny” 1955, nr 42
Jan Kott, „Przegląd Kulturalny 1955, nr 47, s. 6
H. Kowalska, „Trybuna Ludu” 1955, nr 359 [list do redakcji]
Andrzej Władysław Kral, „Teatr” 1955, nr 24, s. 13-15
Tadeusz Kudliński, „Tygodnik Powszechny” 1955, nr 43
Juliusz Kydryński, „Przekrój” 1955, nr 550
Juliusz Kydryński, „Teatr” 1955, nr 24, s.15-16
Zofia Sieradzka, „Głos Pracy” 1955, nr 228
Jan Alfred Szczepański [Jaszcz], „Trybuna Ludu” 1955, nr 261
Stefan Wiechecki [Wiech], „Express Wieczorny” 1955, nr 222
Ludwika Woyciechowska [Woy], „Express Wieczorny” 1955, nr 180 [rozmowa z Ireną Eichlerówną]

  • A DREAM PLAY

    A Dream Game is a drama written at the beginning of the last century by the Swedish classic August Strindberg. The premiere of the show directed by Sławomir Narloch will take place on April 13, 2024.

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert plays the title role. The tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski. 

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj