Anna Seniuk

null

Od 2003 roku w zespole Teatru Narodowego. Absolwentka krakowskiej PWST (1964). Aktorka Starego Teatru w Krakowie w latach 1964–1969 i warszawskich teatrów: Ateneum (1969–1977, 1991–2003), Powszechnego (1977–1982) i Polskiego (1982–1991). Współpracowała z teatrami warszawskimi: Sceną Prezentacje, Wielkim, Kwadrat, na Woli, Mazowieckim Teatrem Muzycznym, a także z Teatrem Ludowym w Krakowie, poznańską Sceną na Piętrze, Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, Lubuskim Teatrem im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze i Teatrem im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. Profesor warszawskiej Akademii Teatralnej.

Laureatka plebiscytu „Dziennika Polskiego” w Krakowie (1968), wyróżniona Złotą Odznaką Klubu Miłośników Teatru za zasługi w dziedzinie upowszechniania kultury (1969). Wyróżniona nagrodą teatralną tygodnika „Przyjaźń” za rolę Nadieżdy Monachowej w Barbarzyńcach Gorkiego w reżyserii Aleksandra Bardiniego w Teatrze Powszechnym w Warszawie (1976). Uhonorowana nagrodą główną za rolę Karoliny David w Nocy trybad Enquista w reżyserii Gunthera Ernsta w Teatrze Powszechnym w Warszawie na 17. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1977). Laureatka nagród Opolskich Konfrontacji Teatralnych: nagrody za rolę Podstoliny w Zemście Fredry w reżyserii Zygmunta Hübnera w Teatrze Powszechnym w Warszawie (1979), nagrody za role Rachel / Zefiry w Żywocie Józefa Reja w reżyserii Kazimierza Dejmka w Teatrze Polskim w Warszawie (1986), nagrody publiczności za rolę Szambelanowej w Panu Jowialskim Fredry w reżyserii Krzysztofa Orzechowskiego w Teatrze Ludowym (1998).
Wyróżniona nagrodami Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Małych Form w Szczecinie: nagrodą za rolę Pani Martin w Łysej śpiewaczce Ionesco w reżyserii Romualda Szejda w Teatrze Scena Prezentacje w Warszawie (1983) i nagrodą za rolę Soni w Czwartkowych damach Bellon w reżyserii Piotra Cieślaka na Scenie na Piętrze w Poznaniu (1984). Laureatka nagród Rzeszowskich Spotkań Teatralnych: nagrody za rolę Podstoliny w Zemście Fredry w reżyserii Kazimierza Dejmka w Teatrze Polskim w Warszawie (1984), nagrody publiczności za rolę Margaret Heinz w przedstawieniu Spróbujmy jeszcze raz Schisgala w reżyserii Marcina Sławińskiego w Teatrze Kwadrat w Warszawie (1991). Wyróżniona Złotym Wawrzynem Grzymały, nagrodą Bydgoskiego Towarzystwa Teatralnego dla najlepszych aktorów (1994).
Podczas 15. Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych w Bratysławie „Istropolitana Project 2004” Księżniczka na opak wywrócona Calderóna w jej reżyserii zrealizowana w Akademii Teatralnej w Warszawie otrzymała Grand Prix oraz nagrodę publiczności (2004).

Laureatka nagrody przewodniczącego Komitetu do spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja” za kreacje aktorskie w Teatrze Telewizji i Teatrze Polskiego Radia (1986). Laureatka Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę tytułową w Moralności pani Dulskiej Zapolskiej w reżyserii Tomasza Zygadły w Teatrze Telewizji (1992). Uhonorowana Wielkim Splendorem – nagrodą Teatru Polskiego Radia (1997), Złotym Mikrofonem, nagrodą za kreacje aktorskie w Teatrze Polskiego Radia oraz adaptację i reżyserię spektakli radiowych – Balladyny Słowackiego i Pchły Szachrajki Brzechwy (2000). Laureatka nagród Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie: Wielkiej Nagrody Festiwalu za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji Polskiej (2012) oraz nagrody za wybitne kreacje aktorskie w przedstawieniach telewizyjnych, za role: Alicji Lemańskiej w Branczu autorstwa i w reżyserii Juliusza Machulskiego, Matriony Wasiljewny Czelcowej w Miłości na Krymie Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego oraz Lewiwy w Udręce życia Levina w reżyserii Jana Englerta (2014).

Wyróżniona za rolę Magdy Karwowskiej w serialu Czterdziestolatek w reżyserii Jerzego Gruzy: zespołową nagrodą Przewodniczącego Komitetu do spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja” (1976), Złotym Ekranem w kategorii „kreacje aktorskie” (1976), nagrodą indywidualną I stopnia (za 2. część filmu) Przewodniczącego Komitetu do spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja” (1978). Laureatka nagrody Prezesa Rady Ministrów II stopnia w dziedzinie filmu za kreacje w filmie fabularnym, a szczególnie za rolę Antoniny w Bilecie powrotnym Ewy i Czesława Petelskich (1979). Wyróżniona „Złotym Gronem” podczas 12. Lubuskiego Lata Filmowego w Łagowie (1980).

Laureatka „Fajansowej Maski” – nagrody w plebiscycie publiczności we Włocławku (1979), laureatka plebiscytu „Anteny” na najpopularniejszą aktorkę 1993 roku (1994), laureatka pierwszego miejsca (1998) i piątego miejsca (2003) w plebiscycie „Złota Piątka Telerzeczpospolitej”. Zdobywczyni TeleKamery, nagrody czytelników „Tele Tygodnia” (1999) i Telemaski dla najlepszej aktorki w Teatrze Telewizji w sezonie 2003/2004 (2004).

Uhonorowana tytułem Mistrz Mowy Polskiej (2007).

Uhonorowana Nagrodą św. Brata Alberta (1999), Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007).
Odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi (1977), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1998), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2003), Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (2011) oraz Złotym Medalem „Gloria Artis” (2011).

Realizacje w Teatrze Narodowym:

Pchła Szachrajka Jana Brzechwy, 2013

Role w Teatrze Narodowym:

WERONIKA ADAMCZYK, 2 maja, 2004, reż. Agnieszka Glińska
LINDA, Śmierć komiwojażera, 2004, reż. Kazimierz Kutz
KULKA, Kosmos, 2005, reż. Jerzy Jarocki
MATRIONA WASILJEWNA CZELCOWA, Miłość na Krymie, 2007, reż. Jerzy Jarocki
MARFA JEGOROWNA BABAKINA, Iwanow, 2008, reż. Jan Englert
LEWIWA, Udręka życia, 2011, reż. Jan Englert
PANI MARTIN, Łysa śpiewaczka, 2013, reż. Maciej Prus
ROLE, PAN TADEUSZ – wszystkie słowa (inscenizowane czytanie), 2015/2016, reż. Piotr Cieplak (udział w czytaniu Księgi I Gospodarstwo, Księgi II Zamek, Księgi III Umizgi, Księgi IV Dyplomatyka i łowy, Księgi VI Zaścianek, Księgi VII Rada, Księgi IX Bitwa, Księgi XI Rok 1812 oraz Księgi XII Kochajmy się )
NARRATORKA, MACIEK NAD MAĆKAMI (RÓZECZKA), PAN TADEUSZ – wszystkie słowa, inscenizacja dwunastu ksiąg Pana Tadeusza w sześć dni, 2025 maja 2016, reż. Piotr Cieplak 



Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj