Zbigniew Kośka – zastępca dyrektora ds. technicznych

Absolwent wydziału architektury i urbanistyki Społecznej Akademii Nauk w Warszawie.

Pracę zawodową rozpoczął w Biurze projektowym „Chemitex” w Łodzi, w pracowni elektrycznej, gdzie pracował w latach 1978-1982.

W latach 1983–1990 pełnił funkcję zastępcy kierownika technicznego, a następnie kierownika technicznego Teatru Narodowego w Warszawie.

W dniu 8 marca 1985 r. podczas pełnionego dyżuru dyrekcyjnego doświadczył najdramatyczniejszych chwil w życiu zawodowym związanych z pożarem Teatru Narodowego.

W latach 19901992, po zawieszeniu działalności Teatru Narodowego, pełnił funkcję kierownika technicznego Teatru Na Woli w Warszawie.

W latach 19931999 pełnił funkcję kierownika technicznego Centrum Sztuki Studio – Teatr Studio w Warszawie za dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego.

Nadzorował prace sceniczno – wystawowe polskiej ekspozycji na światowej wystawie scenografii teatralnej Praskie Quadriennale przez kolejne trzy edycje w latach: 1995, 1999 i 2003.

Wykorzystując doświadczenie nabyte w Teatrze, założył w 1999 r. firmę pod nazwą „Tech-scen”, której podstawową działalnością było projektowanie technologii obiektów kultury wraz z ich realizacją.
Od założenia firmy do chwili obecnej opracował projekty technologii scenicznej ogólnej, oświetlenia scenicznego, nagłośnienia scenicznego, systemu łączności inspicjenta oraz kinotechniki dla następujących obiektów kultury:
Teatr Szekspirowski w Gdańsku, Filharmonia w Szczecinie, Filharmonia w Gorzowie Wielkopolskim, Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie, Zamek Ujazdowski w Warszawie – sala Laboratorium, Teatr Stary w Lublinie, Teatr Jaracza w Olsztynie, Teatr Dramatyczny w Płocku, Teatr Polski w Szczecinie, Transformatornia w Szczecinie, Dom Kultury w Zamościu, Służewski Dom Kultury w Warszawie, Sala widowiskowa Politechniki Rzeszowskiej, Opera Krakowska, Dom Kultury w Kutnie, Dom Kultury w Lublińcu, Centrum Kultury w Biłgoraju, Polski Dom w Wilnie,  sala teatralna w Akademii Teatralnej w Krakowie, Filharmonia w Wejherowie, sala teatralna w PKiN w Warszawie, Dom Kultury w Połańcu, Teatr Lalek we Wrocławiu, Stargardzkie Centrum Kultury.

Współpracował i nadal współpracuje z wieloma biurami architektonicznymi, dla których opracowywał projekty: m.in. „Budopol” w Warszawie, Studio A4 w Szczecinie, Ingarden & Ewy Architekci w Krakowie, „Maag” w Warszawie, Autorskie Biuro Architektury Invest-Partner 6 w Lublinie.

Opracowane projekty technologii obiektów kultury i ich realizacje otrzymały wyróżnienia i nagrody. Do najważniejszych nagród przyznanych dla zespołu projektowego architektonicznego, w którego w skład wchodził należą: nagroda im. Miesa van der Rohe otrzymana za projekt i realizację Filharmonii Szczecińskiej; I nagroda w konkursie SARP za Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie oraz nagroda Architizer A+ Popular Choice Award za Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie.

Nadzorował prace sceniczno-wystawowe na światowej wystawie Expo 2000 w Hanowerze, w pawilonie polskim – podczas jego budowy oraz 6-miesięcznego okresu wystawienniczego.

Od roku 2011 pełnił funkcję zastępcy dyrektora technicznego, kierownika technicznego – pełnomocnika dyrektora ds. produkcji w Teatrze Narodowym, od roku 2016 pełni funkcję zastępcy dyrektora ds. technicznych Teatru Narodowego.

We wrześniu 2015 r., w sezonie Jubileuszu 250-lecia Teatru Narodowego, opracował i nadzorował prace związane z przygotowaniami Festynu Teatru Narodowego WSZYSTKO GRA, w ramach którego na Placu Teatralnym wybudowano: trzy sceny z pełnym wyposażeniem scenicznym, cztery pawilony wystawowe oraz konstrukcje scenograficzne i wystawiennicze poświęcone byłym dyrektorom Teatru Narodowego.

Od 2015 roku wykładowca przedmiotu „technika i technologia teatru” w Akademii Teatralnej w Warszawie, prowadzonego w ramach wspólnych zajęć studentów wydziału reżyserii AT oraz scenografii Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

 

 

  • Utrudnienia w parkowaniu w okolicach Teatru | 4 i 6 lutego

    Uprzejmie informujemy, że w dniach 4 i 6 lutego wystąpią utrudnienia w parkowaniu w okolicach Teatru Narodowego.

  • Repertuar luty – kwiecień 2023

    W marcu zapraszamy na premierę spektaklu Alicji Kraina Czarów! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe i Matka Joanna od Aniołów.

  • LETNICY – pożegnanie z tytułem

    15 i 16 lutego zagramy ostatnie przedstawienia Letników Gorkiego w reżyserii Macieja Prusa. Zapraszamy!

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od lutego do kwietnia 2023) oraz inne aktualne promocje. 

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • W przygotowaniu: ALICJI KRAINA CZARÓW

    Podróż po świecie dzieciństwa i zakamarkach pamięci. ALICJI KRAINA CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha – muzyczny spektakl dla dzieci i dorosłych! Premiera – 4 marca 2023.

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Plan na sezon artystyczny 2022/2023. Przed nami, w marcu 2023 premiera przedstawienia Alicji Kraina Czarów wg Carrolla w inscenizacji Sławomira Narlocha.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj