Barbara Wysocka

null

Aktorka, reżyserka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego (2006) i Wydziału Reżyserii Dramatu (2009) Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Wcześniej studiowała grę na skrzypcach w Hochschule für Musik we Freiburgu w Niemczech. W latach 2008–2014 aktorka Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

Jako aktorka współpracowała z teatrami krakowskimi: Sceną STU i Łaźnią Nową, teatrami warszawskimi: Wielkim – Operą Narodową, Dramatycznym, Centrala Warszawa, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, a także z Wrocławskim Teatrem Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego i Teatrem Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy oraz z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej. 
Reżyserowała w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (Klątwa Wyspiańskiego, 2007; Pijacy Bohomolca, 2009), Wrocławskim Teatrze Współczesnym (Kaspar Handkego, 2009), Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Zagłada domu Usherów Glassa, 2009; Medeamaterial Dusapin, 2012; Moby Dick Knapika, 2014), Teatrze Polskim we Wrocławiu (Szosa Wołokołamska Müllera, 2010; Filoktet Sofoklesa, 2012; Szapocznikow. Stan nieważkości / No gravity, wg własengo scanariusza, 2014), Teatrze Polskim w Bydgoszczy (Łagodna Dostojewskiego, 2010), Teatrze Polskim w Warszawie (Anty-Edyp na podstawie m.in. tekstów Sofoklesa i Freuda, 2010), Kammerspiele w Monachium (Woyzeck Büchnera / Berga, 2012), Bayerische Staatsoper (Łucja z Lammermooru Donizettiego, 2015), Teatrze Powszechnym w Warszawie (Juliusz Cezar Shakespeare’a, 2016).

Laureatka nagród aktorskich. Uhonorowana za role Agnieszki w Ósmym dniu tygodnia wg Hłaski w reżyserii Armina Petrasa i Judyty w Księdzu Marku Słowackiego w reżyserii Michała Zadary w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie na 31. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (2006). Za rolę Judyty otrzymała także nagrodę w 1. Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (2006). Wyróżniona nagrodą aktorską za rolę Kasandry w Odprawie posłów greckich Kochanowskiego w reżyserii Michała Zadary w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie podczas 32. Opolskich Konfrontacji Teatralnych (2007). Za rolę Aleksandry Billewiczówny w Trylogii Sienkiewicza w reżyserii Jana Klaty w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie otrzymała nagrodę 34. Opolskich Konfrontacji Teatralnych (2009) i Nagrodę Młodych 8. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2009). Za rolę w monodramie Chopin bez fortepianu w reżyserii Michała Zadary z Teatru Centrala Warszawa wyróżniona Nagrodą Promocyjną im. Kazimierza Krzanowskiego i Nagrodą Dziennikarzy 49. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2014) oraz Nagrodą za Osobowość Artystyczną 53. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych. Festiwalu Nowego Teatru (2014). Przedstawienie Chopin bez fortepianu zdobyło także Grand Prix 13. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2014). Laureatka wyróżnienienia aktorskiego za spektakl Szapocznikow. Stan nieważkości / No gravity wg własnego scenariusza i we własnej reżyserii w Teatrze Polskim we Wrocławiu na 50. Przeglądzie Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2015) oraz nagrody głównej w dziedzinie aktorstwa za rolę Idalii w Fantazym Słowackiego w reżyserii Michała Zadary z warszawskiego Teatru Powszechnego w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” w Warszawie (2015).

Laureatka nagród za reżyserię. Za inscenizację Klątwy Wyspiańskiego w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie wyróżniona nagrodą na 33. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (2008) i Nagrodą Promocyjną im. Kazimierza Krzanowskiego 43. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2008). Za przedstawienie Kaspar Handkego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym otrzymała Wrocławską Nagrodę Teatralną (2009) i nagrodę marszałka województwa dolnośląskiego dla najlepszego przedstawienia (2010). Za reżyserię Pijaków Bohomolca w krakowskim Narodowym Starym Teatrze została uhonorowana nagrodą Agnieszki Glińskiej oraz nagrodą śląskich dziennikarzy na 12. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach (2010) oraz wyróżnieniem w 5. Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (2010). Za reżyserię Szosy Wołokołamskiej Müllera w Teatrze Polskim we Wrocławiu wyróżniona nagrodą marszałka województwa dolnośląskiego w kategorii „największe wydarzenie teatralne sezonu” (2011).

Realizacje w Teatrze Narodowym:

Lenz Georga Büchnera (prapremiera polska), 2011

Role w Teatrze Narodowym:

AMALIA EDELREICH (gościnnie; od 12 września 2014), Zbójcy, Friedrich Schiller, reż. Michał Zadara, 2014
KATTRIN (gościnnie), Matka Courage i jej dzieci, Bertolt Brecht / muz. Paul Dessau, reż. Michał Zadara, 2016

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj