Ewa Wiśniewska

null

Od 2009 roku w zespole Teatru Narodowego. Absolwentka warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (1964). Aktorka teatrów warszawskich: Praskiego Teatru Ludowego (1964–1974, 1977–1983, od 1966 roku – Teatr Ludowy, od 1977 roku – Teatr Nowy), Kwadrat (1974–1977), Ateneum im. Stefana Jaracza (1983–2009).
Od 1992 roku współpracuje z Teatrem Scena Prezentacje w Warszawie. Współpracowała także z innymi warszawskimi teatrami: Komedia, Syrena, Polonia, a także z poznańską Sceną na Piętrze oraz z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej.

Wyróżniona nagrodami Kaliskich Spotkań Teatralnych: nagrodą publiczności za rolę Lizy w Żywym trupie wg Tołstoja w reżyserii Wojciecha Zeidlera w Teatrze Nowym w Warszawie (1980) i nagrodą za rolę Julii Lambert w przedstawieniu Julio, jesteś czarująca Sauvajona w reżyserii Romualda Szejda w Teatrze Scena Prezentacje w Warszawie (1993). Uhonorowana Feliksem Warszawskim za role Cioci, Królowej Małgorzaty, Matki i Hrabiny w Błądzeniu wg Gombrowicza w reżyserii Jerzego Jarockiego w Teatrze Narodowym (2004). Laureatka nagród Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie – nagrody za role Pani Bouvier w Napisie Sibleyras w reżyserii Wojciecha Nowaka i Pani Z w Boulevard Voltaire autorstwa i w reżyserii Andrzeja Barta (2011) oraz Grand Prix za rolę Eugenii w Tangu Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego (2013).

Laureatka Złotej Maski, nagrody w plebiscycie czytelników „Expressu Wieczornego” (1970), a także Srebrnej Maski (1971) i nagrody „Złote kwiaty” dla najpopularniejszej aktorki krajów socjalistycznych (1977).

Za rolę Róży w Cudzoziemce Ryszarda Bera uhonorowana nagrodą za pierwszoplanową rolę kobiecą na 11. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (1986), Złotą Kaczką, nagrodą miesięcznika „Film” (1986), Nagrodą Szefa Kinematografii za twórczość filmową w dziedzinie filmu fabularnego (1987) i nagrodą „Trybuny Ludu” (1987). Wyróżniona Złotym Gronem za rolę Pani R. w filmie Sceny dziecięce z życia prowincji Tomasza Zygadły na 7. Lubuskim Lecie Filmowym (1987). Laureatka Orła – Polskiej Nagrody Filmowej za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą, rolę Kurcewiczowej w Ogniem i mieczem Jerzego Hoffmana (2000) oraz nagrody dla najlepszej aktorki, za rolę Barbary w Piątej porze roku Jerzego Domaradzkiego na Festiwalu Filmowym Golden Rooster and Hundred Flowers w Wuhan (2013). 

Uhonorowana Wielkim Splendorem, nagrodą Teatru Polskiego Radia (2016) oraz Nagrodą im. Ireny Solskiej (2018).

Odznaczona Srebrnym (1979) i Złotym Krzyżem Zasługi (1988), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2003), Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2007) oraz Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2017).

Fot. Andrzej Georgiew. Wszelkie prawa zastrzeżone

Role w Teatrze Narodowym: 

CIOCIA / KRÓLOWA MAŁGORZATA / MATKA / HRABINA, Błądzenie (prapremiera), według Witolda Gombrowicza, reż. Jerzy Jarocki, 2004
EUGENIA, Tango, Sławomir Mrożek, reż. Jerzy Jarocki, 2009
MARIA SODERINI, Lorenzaccio, Alfred de Musset, reż. Jacques Lassalle, 2011
HRABINA, Aktor, Cyprian Kamil Norwid, reż. Michał Zadara, 2012
CIOTKA WALERKA (do 13 maja 2016), Pożegnania, Stanisław Dygat, reż. Agnieszka Glińska, 2012
PANI SMITH, Łysa śpiewaczka, Eugène Ionesco, reż. Maciej Prus, 2013
DUŻA MAMA, Kotka na gorącym blaszanym dachu, Tennessee Williams, reż. Grzegorz Chrapkiewicz, 2013
ROLE, PAN TADEUSZ – wszystkie słowa (inscenizowane czytanie), Adam Mickiewicz, reż. Piotr Cieplak (udział w czytaniu Księgi VIII Zajazd, Księgi IX Bitwa oraz Księgi XI Rok 1812). 2015/2016
LAURA I, Kordian, Juliusz Słowacki, reż. Jan Englert, 2015
MADAME DE MONTREUIL, MATKA RENÉE, Madame de Sade, Yukio Mishima, reż. Maciej Prus, 2016

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj