Sala Bogusławskiego

Plac Teatralny 3

sala_Boguslawskiego_2

Dzięki sukcesywnej modernizacji, mimo upływu 18 lat od odbudowy, scena główna Teatru Narodowego jest od strony technicznej jedną z najnowocześniejszych scen w Unii Europejskiej.

Bogate wyposażenie w urządzenia mechaniki sceny, urządzenia oświetleniowe, urządzenia dźwięku i wideo stwarza reżyserom i scenografom, komfortowe warunki do realizacji spektakli. Powierzchnia sceny wynosząca 390 m2 może być powiększona o 120 m2 specjalnymi podestami, montowanymi na części widowni.

Urządzenia podłogowej mechaniki sceny:

  1. a) 6 zapadni scenicznych:

–  jednopoziomowa – zapadnia orkiestronu, usytuowana w przedniej części sceny (proscenium), której opuszczenie o ok. 2,6 m poniżej poziomu sceny pozwala stworzyć orkiestron dla 34 muzyków;

–  cztery dwupoziomowe zapadnie główne o wymiarach poziomów 14 x 3 m. Maksymalne wysunięcie głównego poziomu każdej zapadni ponad poziom sceny to 4,24 m. Górny poziom każdej zapadni można pochylić pod kątem 6,7 stopnia, co przy odpowiedniej konfiguracji poziomów pozwala uzyskać skośne ustawienie podłogi scenicznej;

–  zapadnia magazynowa usytuowana w tylnej części sceny składająca się z trzech wysuwanych półkowych regałów na których są przechowywane długie elementy tekstylnych dekoracji;

b) dwa wózki sceniczne o wymiarach odpowiadających górnemu poziomowi zapadni głównych, na których z bocznej, dużej „kieszeni” scenicznej można płynnie wprowadzać na scenę wcześniej zmontowane zestawy dekoracji;

c) dwie przestawne zapadnie osobowe o wymiarach podłogi 2 x 1 m, które ustawione na dolnych poziomach zapadni głównych pozwalają (po odpowiednim przygotowaniu technicznym) wysuwać w czasie akcji scenicznej z „pod podłogi” - aktorów lub elementy dekoracji.

Urządzenia górnej mechaniki scenicznej:

a) 44 liniowe podnośniki dekoracji (sztankiety) o udźwigu 500 kg każdy;

b) 10 podnośników punktowych dekoracji o udźwigu 500 kg każdy;

c) 4 mosty świetlne do zawieszania aparatury oświetleniowej;

d) dwuczęściowa główna kurtyna tekstylna o trzywariantowej możliwości przysłaniania „okna” sceny przez: podnoszenie, rozsuwanie i ukośne układanie materiału kurtynowego;

e) dwie stalowe kurtyny pożarowe zabezpieczające odpowiednio widownię i boczną przestrzeń sceny tzw. „kieszeń” sceniczną.

Wszystkie wyżej wymienione urządzenia są napędzane hydraulicznie (poza wózkami scenicznymi i kurtyną główną, które są napędzane elektrycznie), posiadają pełną automatykę zabezpieczeń i komputerowe sterowanie.

Scenę oświetla ponad 300 różnego rodzaju aparatów oświetleniowych, w tym aparaty najnowszej generacji z systemem programowania, zdalnego sterowania zmianą barw świateł i zmianą efektów świetlnych.

sala_Boguslawskiego_3

Scenę oświetla ponad 300 różnego rodzaju aparatów oświetleniowych, w tym aparaty najnowszej generacji z systemem programowania, zdalnego sterowania zmianą barw świateł i zmianą efektów świetlnych.

Na uwagę zasługują urządzenia dźwięku i video. W części prosceniowej sceny zainstalowano system nagłośnienia typu Line Array firmy d&b zapewniający równomierne pokrycie dźwiękiem całej widowni. Wokół widowni umieszczono 18 głośników, co umożliwia uzyskanie tzw. dźwięku przestrzennego. Na scenie zainstalowane są 4 głośniki zapewniające aktorom odsłuch oraz umożliwiające odtwarzanie muzyki i efektów z głębi sceny. Ponadto scena wyposażona jest w system 30 mikrofonów bezprzewodowych. System nagłośnieniowy w przeważającej części pracuje w domenie cyfrowej (w tym: mikser Yamaha DM 2000).  Źródłem odtwarzanego dźwięku są odtwarzacze cyfrowe Compact Flash oraz Sampler. Wyposażenie sceny obejmuje także system projekcji składający się z projektorów video Christie DS 750 oraz komputerów z oprogramowaniem Pandora Box będących źródłem obrazu.

Widownia (parter, balkon, 6 lóż bocznych) liczy 594 miejsca. Układ foteli zapewnia dobrą widoczność z każdego miejsca widowni. Architektura widowni i foyer przystosowana jest dla osób niepełnosprawnych, posiada bezprzewodowy system nasłuchu akcji scenicznej oraz system audiodeskrypcji dla  pięćdziesięciu niedosłyszących lub niewidomych widzów.

  • Repertuar luty – kwiecień 2023

    W marcu zapraszamy na premierę spektaklu Alicji Kraina Czarów! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe i Matka Joanna od Aniołów.

  • LETNICY – pożegnanie z tytułem

    15 i 16 lutego zagramy ostatnie przedstawienia Letników Gorkiego w reżyserii Macieja Prusa. Zapraszamy!

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od lutego do kwietnia 2023) oraz inne aktualne promocje. 

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • W przygotowaniu: ALICJI KRAINA CZARÓW

    Podróż po świecie dzieciństwa i zakamarkach pamięci. ALICJI KRAINA CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha – muzyczny spektakl dla dzieci i dorosłych! Premiera – 4 marca 2023.

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Plan na sezon artystyczny 2022/2023. Przed nami, w marcu 2023 premiera przedstawienia Alicji Kraina Czarów wg Carrolla w inscenizacji Sławomira Narlocha.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj