scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego

ul. Wierzbowa 3
wejście od ulicy Fredry

scena_przy_Wierzbowej_2

Budynek ze Sceną przy Wierzbowej i Sceną Studio pełni rolę budynku technicznego Teatru Narodowego. Ma on kubaturę blisko 73 tys. m3 i powierzchnię użytkową ponad 13 tys. m2. Mieszczą się tu m.in. magazyny dekoracji i rekwizytów, pracownie produkcji dekoracji, pokoje gościnne dla aktorów i całe zaplecze techniczno-eksploatacyjne Teatru.

Według pierwotnych założeń w budynku przy Wierzbowej miała powstać kawiarnia, jednakże w trakcie budowy – decyzją Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka – zmieniono przeznaczenie sali na scenę kameralną. Nowy projekt sceny musiał uwzględniać istniejący już stan budowlany. Scena i widownia stanowią jednopoziomową strefę, której nie dzielą klasyczne elementy scenicznej architektury (kurtyny, portal). Nad centralną częścią sali zamontowano konstrukcję z rur stalowych, na której zawieszono reflektory, głośniki i inne urządzenia.

Pole gry wyznacza usytuowana centralnie, napędzana hy­draulicznie, jednopoziomowa zapadnia w kształcie koła o średnicy 4,9 m i ruchu pionowym w zakresie od 0,3 m powyżej do 3,7 m poniżej poziomu sceny (z dwustopniową szybkością ruchu: 0,17 m/sek lub 0,1 m/sek; obciążenie użyteczne: 150 kg/m2) W polu gry rozmieszczono 13 punktowych podnośników dekoracji z napędem elektrycz­nym, o udźwigu 120 kg każdy.

Widowni nadano amfiteatralny kształt. Zastosowanie składanych podestów i zestawów krzeseł pozwala na elastyczne rozmieszczanie miejsc dla widzów w różnych układach: tradycyjnym scena-widownia lub widownia-scena-widownia (en rond). Maksymalna liczba widzów – 165 (150 na parterze, 15 na balkonie). Z myślą o osobach niepełnosprawnych w hallu wejściowym zainstalowano podnośnik wózków inwalidzkich.

Oświetlenie technologiczne stanowią projektory zamontowane do stalowego rusztu rurowego nad sceną i widownią. Wszystkie wyposażone są w układ pozwalający na zdalnie sterowaną zmianę kątów i kierunku świecenia bez konieczności ręcznego ustawiania. Ze względu na utrudniony dostęp, większość projektorów została wyposażona w zdalnie sterowany system zmiany filtrów koloru. Regulacja oświetlenia odbywa się za pomocą sygnałów emitowanych z komputerowej nastawni.

scena_przy_Wierzbowej_3

Oświetlenie technologiczne stanowią projektory zamontowane do stalowego rusztu rurowego nad sceną i widownią. Wszystkie wyposażone są w układ serwomotorów, co pozwala na swobodną, automatyczną zmianę kąta i kierunku świecenia bez konieczności ręcznego ustawiania.

Scenę przy Wierzbowej wyposażono w nowoczesne urządzenia elektroakustyczne. Nad sceną i widownią zainstalowano system nagłośnienia składający się z 8 głośników szerokopasmowych zapewniający równomierne pokrycie dźwiękiem oraz jeden głośnik subbasowy, całość umożliwia uzyskanie tzw. dźwięku przestrzennego.

Scena wyposażona jest także w system  mikrofonów bezprzewodowych. System nagłośnieniowy w przeważającej części pracuje w domenie cyfrowej (w tym mikser Yamaha 02R). Źródłem odtwarzanego dźwięku są odtwarzacze cyfrowe Compact Flash oraz komputer z oprogramowaniem Ovation.

Budynek techniczny połączony jest z budynkiem głównym podziemnym tunelem pod Wierzbową, służącym jako droga do transportu dekoracji. Budynki Teatru i podziemne przejście chronione są przez nowoczesny zmodernizowany system wykrywania i sygnalizacji pożaru, sterujący zespołami urządzeń przeciwpożarowych w tym m. in. instalacje zraszające, instalacje tryskaczowe, urządzenia wentylacji i oddymiania.  System jest całodobowo monitorowany przez Zakładową Służbę Ratowniczą pełniącą ochronę przeciwpożarową zarówno w Teatrze Narodowym jak i w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

  • Repertuar wrzesień – grudzień 2022

    Przygotowaliśmy plan do końca roku z trzema premierami – zapraszamy na DekalogKsięgi Jakubowe oraz Mizantropa! Od września do grudnia w repertuarze aż dwadzieścia sześć tytułów!

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od września do grudnia) oraz inne aktualne promocje. Zapraszamy!


  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • W próbach: DEKALOG

    Próbujemy! Premiera Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi – 8 października, scena przy Wierzbowej. 

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięga po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o pracy nad DEKALOGIEM

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser. 

  • W próbach: KSIĘGI JAKUBOWE

    Trwają próby do KSIĄG JAKUBOWYCH Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary. Premiera na dużej scenie Teatru 12 listopada. 

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Zaplanowaliśmy już premiery sezonu 2022/2023! Rozpoczynamy Dekalogiem Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Narodowy w programie REZYDENCJE ARTYSTYCZNE

    Teatr Narodowy bierze udział w organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programie „Rezydencje Artystyczne. Białoruś i Ukraina”.

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj