Czytelnia

Powstanie Teatru Narodowego

Wojciech Bogusławski nie założył Teatru Narodowego. (...) Rzeczywistym twórcą Teatru był Stanisław August Poniatowski, ostatni król Polski, wybrany na tron niewiele ponad rok przed przełomową dla polskiej sceny datą. Autor: Patryk Kencki

Teatrowisko

Najpierw mówiono: teatr na Marywilu. Później – teatr na placu Ratuszowym (...). Musiało minąć parę lat od chwili zbudowania obszernego gmachu teatru, nim na stałe przyjęła się obecna nazwa placu. Autor: Paweł Płoski.

Holoubek w pierwszym akcie „Dziadów”. Notatki o formie.

Taśmy, które zachowały się w archiwum dźwiękowym Teatru Narodowego, zawierają posklejane ze sobą i przemieszane nagrania dwu przedstawień Dziadów Kazimierza Dejmka. Autor: Tomasz Kubikowski.

Portret, czyli co Mrożek mówi, gdy milczy.

Nie jest specjalną tajemnicą, że Sławomir Mrożek należy do ludzi wybitnie małomównych. Milczenie jest jego stanem naturalnym. Autor: Janusz Majcherek

Gombrowicz teatralny

Gombrowicz zdaje się startować od poziomu, jaki wyznaczają mu gotowe konwencje teatralne, które żywią się (…) koncepcjami człowieka. To, co robi (…) polega na zadaniu konwencji „niewygodnego pytania”. Autor: Jerzy Jarzębski 

Zobaczyć mowę i milczenie

„Mowa jest przebudzeniem świadomości, przebudzeniem się ze zwierzęcej egzystencji, ale tylko po to, by ujrzeć niemożność wyrwania się z pęt cielesności.” O ciele, przekraczaniu norm, narodzinach i śmierci mowy w teatrze Tadeusza Różewicza. Autor: Grzegorz Niziołek

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj