Aktualności

Przekroczenie | premiera „Pikniku pod Wiszącą Skałą”

Zdjęcie promocyjne Pikniku pod Wiszącą Skałą; na zdjęciu: centralnie – Michalina Łabacz, od lewej wg wskazówek zegara – Anna Bieżyńska, Bonnie Sucharska, Zuzanna Saporznikow, Ifi Ude, Marta Wągrocka, Katarzyna Pośpiech, Paulina Szostak, Justyna Kowalska. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

Konserwatywna, spętana koronkami wiktoriańskiej moralności pensja Pani Appleyard i siły świata nadprzyrodzonego – premiera Pikniku pod Wiszącą Skałą. Nowej adaptacji scenicznej powieści Joan Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz odbyła się 29 maja na dużej scenie Teatru.

W nowej adaptacji scenicznej autorstwa Małgorzaty Anny Maciejewskiej na podstawie wydanej w 1967 roku słynnej powieści Joan Lindsay odnajdujemy wyjątki z Objaśniania marzeń sennych Sigmunda Freuda oraz Dzienników Jamesa Cooka. W sali Bogusławskiego powstało przedstawienie, w którym konteksty: kulturowy, mityczny i feministyczny są ze sobą splecione, a podstawą konstrukcji teatralnego świata jest poetyka snu.

„Najważniejszy sen Pikniku – rzec by można, sen narkoleptyczny – ogarnia dziewczęta wspinające się na Skałę – pisze Dorota Samborska-Kukuć w tekście Tajemnice „Pikniku pod Wiszącą Skałą” zamieszczonym w programie przedstawienia. – Treści tego Snu nie znamy, możemy jednak domyślić się po jego skutkach, że miał on charakter wizyjny, że dziewczęta zostały w nim zahipnotyzowane zewem Skały, że doznały i doświadczyły czegoś nadzwyczajnego, co stało się cezurą między tu a Tam. I że to Tam wezwało je do siebie. Zbiorowy, nienaturalny sen dziewcząt wskazuje na ingerencję sił wyższych, innego Bytu, niewidzialnej nadprzyrodzoności, ukazującej przesmyk transcendencji*”.

Wokół konserwatywnej, spętanej koronkami wiktoriańskiej moralności pensji Pani Appleyard jest rozbuchana natura z kuszącą niebezpieczeństwem Wiszącą Skałą. Postkolonialna rzeczywistość zastanego patriarchalnego porządku i siły świata nadprzyrodzonego – w opowieści o wspólnocie kobiet, wielu wymiarach tajemnicy i drogach docierania do prawdy kluczowy jest moment przekroczenia. „Na początku XX wieku trzy dziewczyny ściągają gorsety i wiedzione przez sen wchodzą do Skały – co to znaczy? – pyta Lena Frankiewicz. – Dostęp do Skały okazują się mieć ci, którzy nie boją się wyjścia poza utartą konwencję i schemat. Dla mnie osobiście zawarte są w niej przede wszystkim kategorie wolności i odwagi w podejmowaniu ryzyka. Wejście w Skałę jest spotkaniem ze swoimi największymi demonami” (rozmowa z Leną Frankiewicz →).

W spektaklu istotne są także tematy dojrzewania, inicjacji w dorosłość oraz kobiecej emancypacji. „Oddajemy w tym spektaklu głos kobietom – podkreśla reżyserka – ich perspektywie, potrzebom, marzeniom, tęsknotom, lękom, buntowi, oporowi, ich walce, próbom odnalezienia się w świecie, który wyczerpał już swoje zasoby, bo chyba wszyscy mamy poczucie, że jesteśmy u progu zmiany i ta zmiana jest nieunikniona… Od roku znajdujemy się w momencie przejściowym. Stary porządek przestał funkcjonować, a nowy jeszcze się nie ukształtował” (rozmowa z Leną Frankiewicz →).

*Dorota Samborska-Kukuć, Tajemnice „Pikniku pod Wiszącą Skałą” (tekst zamieszczony w programie przedstawienia)

Anna Grycewicz (Panna Greta), Gabriela Muskała (Pułkownikowa Fitzhubert), Michalina Łabacz (Miranda), Adam Szczyszczaj (Pastor), Małgorzata Kożuchowska (Mademoiselle), Marta Wągrocka (Marion), Piotr Kramer (Michel Fitzhubert). Fot. Magda Hueckel
Anna Grycewicz (Panna Greta), Gabriela Muskała (Pułkownikowa Fitzhubert), Michalina Łabacz (Miranda), Adam Szczyszczaj (Pastor), Małgorzata Kożuchowska (Mademoiselle), Marta Wągrocka (Marion), Piotr Kramer (Michel Fitzhubert) w Pikniku pod Wiszącą Skałą wg Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz. Fot. Magda Hueckel

W przedstawieniu w reżyserii Leny Frankiewicz za adaptację sceniczną i dramaturgię odpowiada Małgorzata Anna Maciejewska. Scenografię, kostiumy i światło przygotowała Katarzyna Borkowska, muzykę skomponował Cezary Duchnowski. Autorką choreografii jest Marta Ziółek, autorem projekcji wideo – Natan Berkowicz.
W roli Alberta Fitzhuberta oglądamy Oskara Hamerskiego. Kierowniczką prywatnej pensji dla dziewcząt, Panią Appleyard jest Ewa Wiśniewska. W rolach nauczycielek: Małgorzata Kożuchowska (Mademoiselle), Anna Grycewicz (Panna Greta) i Anna Lobedan (Panna Lumley). Uczennicami są: Michalina Łabacz (Miranda), Zuzanna Saporznikow (Irma), Marta Wągrocka (Marion), Ifi Ude / Bonnie Sucharska (w rolach Sary, a także Służącej Betty), Paulina Szostak (Edyta), Justyna Kowalska (Blanche), Anna Bieżyńska (Lily), Katarzyna Pośpiech (Rosamunda). Pastora gra Adam Szczyszczaj. Pułkownikiem Fitzhubertem jest Wiesław Cichy, Pułkownikową Fitzhubert – Gabriela Muskała, Michelem Fitzhubertem – Piotr Kramer. W roli Stangreta Alberta – Mateusz Kmiecik.

Piknik pod Wiszącą Skałą. Nowa adaptacja sceniczna powieści Joan Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz | premiera: 29 maja 2021 w Sali Bogusławskiego

Strona przedstawienia Piknik pod Wiszącą Skałą. Nowa adaptacja sceniczna powieści Joan Lindsay→

  • Międzynarodowy Dzień Teatru 2023

    Wspólne święto nas wszystkich – ludzi teatru i widzów! Z tej okazji dziękujemy wszystkim tym, dla których teatr jest ważnym miejscem spotkań. Bądźmy razem!

  • ALICJI KRAINA CZARÓW – recenzje

    „Wielka imaginacja. Wielka fantazja. Wielka wyobraźnia”, „piękny spektakl” – recenzje po premierze ALICJI KRAINY CZARÓW wg Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. 

  • Repertuar marzec – maj 2023

    Premiery – w marcu Alicji Kraina Czarów wg Carrolla, a w maju Komediant Bernharda! Ponadto na trzech scenach Teatru wiele tytułów, w tym Księgi Jakubowe.

  • Oferty promocyjne

    Comiesięczne programy TEATR DLA SENIORÓW, TEATR DLA STUDENTÓW (obecnie w ofercie propozycje od marca do maja) oraz inne aktualne promocje. 

  • ZEMSTA NIETOPERZA – odwołane marcowe spektakle

    Z przykrością zawiadamiamy, iż z przyczyn technicznych przedstawienia ZEMSTY NIETOPERZA w dniach 29 i 30 marca zostały odwołane. Przepraszamy. Teatr zwraca pieniądze za bilety. 

  • 15 kwietnia | ALICJI KRAINA... z tłumaczeniem na PJM

    Spektakl Alicji Kraina Czarów w dniu 15 kwietnia przedstawimy z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM). Serdecznie zapraszamy!

  • Na wyspach pamięci. Rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „To opowieść o pamięci i fascynującej rzeczywistości pełnej zagadek i paradoksów. Tu i teraz – dziś jest czas na Alicji Krainę Czarów” – mówi Sławomir Narloch, reżyser spektaklu. 

  • MUZYKA TO CZAS

    Przedstawiamy muzyczną zapowiedź Alicji Krainy Czarów! W roli Szalonego Kapelusznika – Paweł Paprocki. 

  • Wskazówki zegara | premiera ALICJI...

    Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha.

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya

    Piotr Cieplak został wyróżniony Nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya za wybitne osiągnięcia w sztuce reżyserskiej, ze szczególnym uwzględnieniem spektakli realizowanych w Teatrze Narodowym.

  • Jan Englert – jubileusz 45-lecia pracy reżyserskiej

    Jan Englert po raz pierwszy reżyserował w 1978 roku. Jego najnowszą pracą reżyserską jest zrealizowany w Teatrze Narodowym Mizantrop Molière’a. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • MIZANTROP – recenzje po premierze

    Po premierze Mizantropa Molière’a w reżyserii Jana Englerta – przedstawiamy wybór recenzji. 

  • Niejednoznaczność | Molière w Narodowym

    Pytania o nasz stosunek do świata i postawę wobec innych, o egoizm i empatię – premiera Mizantropa Molière’a odbyła się 10 grudnia na scenie Studio. 

  • Szlachetność i profity. Rozmowa z Janem Englertem

    „Rozkrok między szlachetnością a interesownością, pychą a skromnością – to jest najciekawsze” – mówi Jan Englert, reżyser Mizantropa

  • KSIĘGI JAKUBOWE – wybór recenzji

    Przedstawiamy fragmenty recenzji, które ukazały się po premierze Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary.

  • My z nich | rozmowa z Michałem Zadarą

    „My, współcześni Polacy, jesteśmy spadkobiercami bardzo różnych tradycji, narodowości, praktyk” – mówi Michał Zadara, reżyser Ksiąg Jakubowych.

  • Dziedzictwo | premiera KSIĄG JAKUBOWYCH

    Nasi przodkowie, tożsamość i przyszłość – Księgi Jakubowe Olgi Tokarczuk w inscenizacji Michała Zadary.

  • DEKALOG – recenzje po premierze

    Przedstawiamy wybór recenzji po premierze Dekalogu Kieślowskiego / Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.  

  • Rozmowa z Wojciechem Farugą o DEKALOGU

    „Wydaje mi się, że rozważania: co jest dobre, co złe, co trzeba, a czego nie wolno, są teraz, kiedy ten świat po raz kolejny nam się wymknął, wyjątkowo ważne” – mówi reżyser Dekalogu.

  • Po pierwsze człowiek | premiera DEKALOGU

    Wojciech Faruga sięgnął po ikoniczne dzieło polskiego filmu, przemyślane na nowo po ponad trzech dekadach. 

  • Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

    Z radością informujemy, że zrealizowany przez nas program dla szkół KLASA TN zdobył III nagrodę 13. edycji Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj