Aktualności

TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowy z aktorkami i aktorami

Cykl TEATR MÓJ WIDZĘ… – Kinga Ilgner rozmawia z Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Pyta swoich gości o ich artystyczną drogę, pracę na scenie, osobliwości zawodu aktorskiego i postrzeganie teatru.

Cykl rozmów o teatrze zrealizowany został w ramach projektu „Kultura otwarta”. Jego pomysłodawczynią jest aktorka Teatru Narodowego Kinga Ilgner. Partnerem projektu jest Teatr Narodowy. 

TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Anną Seniuk

Anna Seniuk, aktorka Teatru Narodowego

„W człowieku zawsze była taka atawistyczna chęć przeniesienia się do innego świata, do świata marzeń i relacji. W teatrze możemy marzyć. (…) Nie chodzi przecież tylko o to, żeby grać jak najwięcej, grać największe role, ale o to, z jakimi ludźmi się obcuje, z jakimi ludźmi się gra, z jakimi osobowościami, z jakimi autorytetami. (…) Jeżeli aktor wszystko wie, to powinien pożegnać się ze sceną. Najfajniejszy jest moment poszukiwania, drążenia w materii. Dobrze by było, gdyby ta materia była dobrą literaturą, bo bez literatury nie ma teatru”.

TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Małgorzatą Kożuchowską

Małgorzata Kożuchowska, aktorka Teatru Narodowego

„Praca nad sobą to jest podstawa, nieuciekanie przed wysiłkiem. Jeżeli za długo ulegamy temu, co nam przychodzi łatwo, to w pewnym momencie przestajemy się rozwijać. Jak przestajemy się rozwijać, to zaczynamy się cofać. Nie możemy bać się wyzwań, musimy szukać takich rzeczy, które sprawiają nam trudność i które nie będą przyjemne. Ciekawe jest to, że po tylu latach doświadczeń i po tylu latach pracy z różnymi reżyserami w różnym repertuarze, cały czas odkrywasz coś, czego nie potrafisz. To jest dla mnie niesamowite”.

TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Gabrielą Muskałą

Gabriela Muskała, aktorka Teatru Narodowego

„Daję siebie moim postaciom. Kiedy reżyseruję, również zagłębiam się w projekt i relacje postaci. Nie sposób oderwać tego od życia. Sztuka jest kreacją, jest jakimś opowiedzeniem o pewnej rzeczywistości, o ludziach – poprzez nasze doświadczenie. Aktor przenosi pięćdziesiąt procent siebie do postaci, którą gra.  (…) Sukcesem jest taka sztuka, o której widz chce dalej rozmawiać – o tym, co w niej zobaczył; o lustrach, w których się przejrzał, o tym, czy zgadza się z tym, co opowiadamy, czy też nie”. 

TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Janem Englertem

Jan Englert, aktor i zastępca dyrektora ds. artystycznych Teatru Narodowego

„Jak wiemy, łatwiej i szlachetniej się żyje, jeśli znajdziemy balans między braniem i dawaniem. Nie można tylko brać i nie można tylko dawać. W tym zawodzie znalezienie tego kompromisu jest bardzo trudne. Bardzo lubię, kiedy publiczność mnie inspiruje. Miarą naszej twórczości teatralnej nie jest to, co wysyłamy do widowni, tylko ten odcinek fali zwrotnej – on jest miarą tego, czy jesteśmy twórcami, czy nie. I nie jest zależny tylko od nas. Przecież na tym polega frajda teatru, że w teatrze widz jest współtwórcą”. 

TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Jerzym Radziwiłowiczem

Jerzy Radziwiłowicz, aktor Teatru Narodowego

„Aktorstwo to jest zajęcie, które wymaga pewnej odporności psychicznej, pewnej skorupy, a jednocześnie ważna jest w tym wrażliwość, czyli kryje w sobie dwie sprzeczne cechy. (…) Nie miałem konkretnych marzeń na temat tego, z kim chcę pracować i gdzie. W tym zawodzie wiele znaczy przypadek, szczęśliwy traf. Ja to szczęście miałem. Zostałem w Starym Teatrze w Krakowie, najlepszym w tamtym czasie miejscu w Polsce, na 26 lat. Pracowałem z Jarockim, Swinarskim, Wajdą, potem dołączył Grzegorzewski, dołączył Lupa”.

TEATR MÓJ WIDZĘ… – rozmowa z Marcinem Hycnarem

Marcin Hycnar, w latach 2006–2016 aktor Teatru Narodowego, w latach 2020–2022 roku dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, od 2024 roku zastępca dyrektora do spraw artystycznych Teatru Współczesnego w Warszawie, obecnie w Teatrze Narodowym występuje gościnnie

„Jeśli jest jakaś przeszkoda, to ja ją traktuję jak wyzwanie, a nie jak balast, który mnie przytłacza i sprawia, że nie mogę ruszyć z miejsca. Tak też postrzegam tremę przed występem, czy przed premierą – dla mnie była to zawsze mobilizująca ekscytacja. Trema mnie nie obezwładniała, nie paraliżowała. Jeśli coś zrobiłem najlepiej, jak umiałem i jeśli się w tym spalam emocjonalnie i intelektualnie, to teraz stoję przed momentem, w którym będę mógł się skonfrontować z publicznością”. 


Pomysł i prowadzenie: Kinga Ilgner
Realizacja wideo: Tomasz Ostrowski productions
Scenariusz: Maciej Szajkowski
Muzyka: Jan Hrynkiewicz
Grafika: Paweł Sky
Produkcja: Patryk Wasążnik, Kinga Ilgner, Stowarzyszenie Sztuki Etnicznej „Transetnika” w Warszawie w ramach projektu TEATR MÓJ WIDZĘ...
Koordynator: Patryk Wasążnik

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury 
Partner projektu: Teatr Narodowy 

  • Repertuar maj – czerwiec

    Na pierwszym i drugim planie: Danuta Stenka (Elżbieta), Karol Pocheć (Mortimer), Wiktoria Gorodeckaja (Maria Stuart) w MARI STUART Friedricha Schillera w reż. Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński

    W czerwcu polska prapremiera Zaćmienia w dwóch aktach Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Wśród wielu tytułów – Maria Stuart Schillera, realizacja Grzegorza Wiśniewskiego.


  • Repertuar wrześniowy

    Na pierwszym planie: Hugo Tarres (Hamlet), Paweł Brzeszcz (Laertes) w HAMLECIE Williama Shakespeare’a w reż. Jana Englerta. Fot. Marta Ankiersztejn

    Pośród wielu tytułów we wrześniu: Hamlet Shakespeare’a, Dekalog Kieślowskiego i Piesiewicza oraz Czekając na Godota Becketta. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał 4. edycji projektu!

    Warsztat PRAGNIENIA w ramach projektu edukacyjnego Teatru Narodowego KLASA TN – po pokazie: uczennice i uczniowie XLV LO. Fot. Marta Ankiersztejn

    Za nami finał 4. edycji projektu „KLASA TN. Drugi dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów XLV Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta.

  • Mariusz Benoit i Jerzy Radziwiłowicz nagrodzeni

    Jerzy Radziwiłowicz (Vladimir), Mariusz Benoit (Estragon) w CZEKAJĄC NA GODOTA Samuela Becketta w reż. Piotra Cieplaka. Fot. Marta Ankiersztejn

    Z radością informujemy, że Mariusz Benoit i Jerzy Radziwiłowicz zostali laureatami Nagrody im. Jacka Woszczerowicza za role w Czekając na Godota Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka. Serdecznie gratulujemy!

  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Aleksandra Justa (Pani Bruscon) w KOMEDIANCIE Thomasa Bernharda w reż. Andrzeja Domalika. Fot. Marta Ankiersztejn

    Bilety w cenach od 30 do 50 zł. Na jeden dokument uprawniający do zniżki przysługują dwa bilety w cenach promocyjnych.

  • Wybór recenzji po premierze HAMLETA

    Hugo Tarres (Hamlet) w HAMLECIE Williama Shakespeare’a w reż. Jana Englerta. Fot. Marta Ankiersztejn

    „Spektakl zrealizowany jest znakomicie”, „Jan Englert żegna się z TN jednym ze swoich najlepszych spektakli”– wybór opinii krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Hamleta.

  • Ważny komunikat

    Przedstawiamy komunikat w związku z otrzymanymi sygnałami o pojawieniu się fałszywych biletów na spektakl Hamlet w reżyserii Jana Englerta.

  • Prace remontowe – dofinansowanie MKiDN

    Grafika: budynek Teatru Narodowego przy pl. Teatralnym 3

    W Teatrze Narodowym przeprowadzane będą prace remontowe. Zostały one dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.